0
Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Czeska motoryzacja to nie tylko doskonale znane także dziś Skody i Tatry (osobowe jak i ciężarowe). Nasi południowi sąsiedzi poza produkcją samochodów osobowych mają także ogromne doświadczenie z konstruowaniem pojazdów dostawczych i ciężarowych. Poza wspomnianą Tatrą na uwagę zasługuje Avia.
Czeskie, a wcześniej czechosłowackie przedsiębiorstwo z siedzibą i główną fabryką zlokalizowaną w Pradze założone zostało w 1919 roku. W nieczynnej cukrowni na przedmieściach czeskiej stolicy dwóch konstruktorów: Miroslav Hajn i Pavel Benes uruchamia początkowo małoseryjną produkcję dla przemysłu lotniczego. Szybko poza silnikami lotniczymi, firma zaczyna wytwarzać również samoloty – Avia B-534 – ich produkcja kończy się jednak po II wojnie światowej. Zmiany ustrojowe w ówczeznej Czechosłowacji oznaczają dla firmy poważne zmiany. Zamiast produkcji lotniczej fabryka rozpoczyna budowę pojazdów ciężarowych Skody i Tatry. Przez lata zakłady Avii zajmują się również produkcją pojazdów o charakterze wojskowym – taśmy produkcyjne opuszcza Praga V3S, transportery opancerzone OT-64, Avia A-11 Trend (budowane na licencji francuskiej firmy Auverland). Samochody tej marki posiadają niezniszczalne nadwozie oraz ładnie wbudowane lampy do jazdy dziennej w zderzaku.
Poważne zmiany w asortymencie czeskiej firmy pojawiają się w 1967 roku wraz z zakupem licencji od Renault. Dzięki niej rusza produkcja modeli A15 i A30, na jej potrzeby powstają nowe hale produkcyjne nie tylko w Pradze. Niewielkie ciężarówki produkowane są bez większych zmian aż do 1983 roku, wówczas po modernizacji przemianowane zostają na A20, A21 i A30. Co ciekawe, Avia eksportowała swoje wyroby także do Afryki – na tamtejszych rynkach sprzedawane były jednak z logo Renault.
Rozpad Czechosłowacji negatywnie wpływa na produkcję Avii rozdzieloną pomiędzy Pragę, Brno i Żylin. Dla poprawy sytuacji firma wiąże się z Daewoo, tworząc serię ciężarówek z turbodoładowanymi silnikami diesla, zmieniając jednocześnie nazwę na Daewoo-Avia. Współpraca z Koreańczykami kończy się w 2000 roku. Po sześciu latach Avię wykupuje indyjska firma Ashok Leyland – dzięki nowemu właścicielowi produkcja zostaje zwiększona.