DOBIERAMY CZĘŚCI SAMOCHODOWE GRATIS 7 DNI W TYGODNIU
ZADZWOŃ I ZAMÓW CZĘŚCI
801 000 615 / 24 362 00 25
GODZINY PRACY: 8-19
INNE DNI
Poniedziałek 8:00 - 19:00
Wtorek 8:00 - 19:00
Środa 8:00 - 19:00
Czwartek 8:00 - 19:00
Piątek 8:00 - 19:00
Sobota 9:00 - 14:00
ILOŚĆ PRODUKTÓW: Twój koszyk jest pusty.

Amortyzatory

Zawieszenie

Chemia i kosmetyki samochodowe

Płyny eksploatacyjne

Spinki montażowe, ich elementy

Wycieraczki i ich elementy

Wyposażenie wnętrza pojazdu

Chemia warsztatowa

Wyposażenie warsztatów

Części Nadwozia

Filtry

Oświetlenie, elementy

Układ chłodzenia

WYSZUKIWARKA CZĘŚCI:
Części samochodowe - czesci24.pl » AVIA » Seria D (1990-1996)

» Wentylatory/sprzęgła visco

Wentylatory/sprzęgła visco AVIA SERIA D (1990-1996)

Większość dzisiejszych samochodów tj. AVIA SERIA D (1990-1996) posiada system chłodzenia silnika za pomocą cieczy. Sama ciecz chłodzona jest zaś w doskonale znanym nam wymienniku ciepła – w chłodnicy. Pęd powietrza trafiający do komory silnika poprzez przedni grill, sprawia, że płyn chłodzący przepływający przez gęsto użebrowaną chłodnicę schładza się do niskiej temperatury. Czasem jednak to nie wystarcza.

Wtedy do dzieła przystępuje wentylator, którego zadaniem jest wymuszenie przepływu powietrza przez chłodnicę. Jest to szczególnie ważne wtedy, gdy poruszamy się z niewielką prędkością lub stoimy w korku. Naturalny pęd powietrza jest wtedy zbyt mały, co skończyłoby się szybkim przegrzaniem silnika. Oprócz wentylatorów zasilanych silnikiem elektrycznym, w wielu pojazdach stosuje się wentylatory napędzane momentem z wału. W ich przypadku konieczne jest zastosowanie sprzęgła wiskotycznego (lepkościowego). Dlaczego?

Gdybyśmy zamontowali wentylator na stałe, pracowałby on cały czas. Takie rozwiązanie byłoby niepotrzebnym obciążeniem dla silnika w sytuacji, gdy nie potrzebuje on wzmożonego chłodzenia. Z pewnością odbiłoby się to na spalaniu. Dodatkowo utrudniałoby nagrzewanie się jednostki napędowej do optymalnej temperatury pracy, co również jest niewskazane. Konieczne jest więc zamontowanie wentylatora w taki sposób, aby włączał się tylko wtedy, kiedy jest to potrzebne.

Tutaj idealnie sprawdza się sprzęgło wiskotyczne. Jest wypełnione cieczą, której lepkość zmienia się w zależności od temperatury. Działa to w następujący sposób: W czasie nagrzewania się silnika oraz gdy wzmożone chłodzenie nie jest konieczne, wentylator obraca się swobodnie wokół wału, lub pozostaje nieruchomy. Jest z nim rozprzęgnięty. Zaś w momencie, gdy temperatura wzrasta, rośnie tarcie sprzęgła, a wentylator zaczyna się kręcić coraz szybciej. Tarcie wzrasta do momentu, gdy wentylator zasprzęgli się na wale całkowicie i będzie się obracał z taką samą prędkością jak wał. Gdy temperatura spadnie, tarcie powinno się zmniejszyć, a wentylator – zatrzymać.

Najczęstszą usterką sprzęgła wiskotycznego jest zablokowanie w którymś w powyższych stanów. Jeśli nie będzie przenosiło momentu wału na wentylator, dojdzie do przegrzania silnika. Z kolei gdy zablokuje się w pozycji ciągłego zasprzęglenia, silnik stanie się niedogrzany. Jak sprawdzić, czy sprzęgło działa prawidłowo? Na szczęście jest to bardzo proste. Wystarczy spróbować obrócić wentylatorem przy wyłączonym zimnym silniku. Powinien kręcić się gładko i bezproblemowo. Następnie należy sprawdzić, jak zachowuje się po mocniejszym rozgrzaniu silnika. Jeśli kręci się z dużą prędkością – wszystko jest w porządku. Jeśli zaś ledwo co się obraca, to możemy być przekonani, że sprzęgło nie działa prawidłowo. Nawet jeśli mamy podejrzenie, że sprzęgło się ślizga, w żadnym wypadku nie próbujmy zatrzymywać go ręką przy uruchomionym silniku. Dla pewności możemy to sprawdzić po wyłączeniu silnika. Jeśli łopatki obracają się zbyt lekko, konieczna jest wymiana.

Aby wymienić zużyte sprzęgło wiskotyczne, musimy najpierw zdjąć pasek z koła napędowego, a następnie wymontować wentylator. Dopiero od niego odkręcane jest sprzęgło. Wyjmujemy uszkodzony element i w jego miejsce wkładamy nowy. Wentylator wraz z nowym sprzęgłem przykręcamy ponownie do wałka i zakładamy pas napędowy. Koszt nowego sprzęgła jest niewielki, a już na pewno kilku-, jak nie kilkunastokrotnie tańszy niż naprawa uszkodzeń po przegrzaniu silnika.

zaawansowane wyszukiwanie produktów
sortuj produkty
Znaleziono:0

AVIA

Czeska motoryzacja to nie tylko doskonale znane także dziś Skody i Tatry (osobowe jak i ciężarowe). Nasi południowi sąsiedzi poza produkcją samochodów osobowych mają także ogromne doświadczenie z konstruowaniem pojazdów dostawczych i ciężarowych. Poza wspomnianą Tatrą na uwagę zasługuje Avia.

Czeskie, a wcześniej czechosłowackie przedsiębiorstwo z siedzibą i główną fabryką zlokalizowaną w Pradze założone zostało w 1919 roku. W nieczynnej cukrowni na przedmieściach czeskiej stolicy dwóch konstruktorów: Miroslav Hajn i Pavel Benes uruchamia początkowo małoseryjną produkcję dla przemysłu lotniczego.

Czytaj więcej

Zapytaj naszego eksperta (wyszukamy każdą część, bez wyjątków)

Posiadamy nowe i używane części samochodowe, na stronie widoczne jest tylko 48% auto części. Skontaktuj się z nami, a wyszukamy i podamy najniższą cenę każdej części dowolnego producenta jaka tylko została wyprodukowana
telefony:
Infolinia:
801 000 615
tel:
(24) 362 00 25
tel. kom:
791 308 990
godziny pracy:
Pon - pt:
8:00 - 19:00
Sobota:
9:00 - 14:00

CERTYFIKATY ZDOBYTE PRZEZ CZESCI24.PL

ZAMÓW I ZAPŁAĆ DOWOLNYM SPOSOBEM
DARMOWA DOSTAWA POWYŻEJ 450 zł 14 DNI PRAWA DO ZWROTU DARMOWA WYMIANA DO 100 DNI GWARANCJA NAJNIŻSZEJ CENY 99% POZYTYWNYCH OPINII PONAD 10 LAT DOŚWIADCZENIA

my w sieci




Wewnętrzny numer
części samochodowe


Kontakt z naszą firmą

Infolinia: 801 000 615
Telefon stacjonarny: 24 362 00 25
Telefon komórkowy: 791 308 990
pon - pt - 8:00 - 19:00
sobota - 9:00 - 14:00
opłaty według stawek operatora

Copyright 2005-2020 Czesci24.pl - Sprawdzone w dobrej cenie części samochodowe