DOBIERAMY CZĘŚCI SAMOCHODOWE GRATIS 7 DNI W TYGODNIU
ZADZWOŃ I ZAMÓW CZĘŚCI
801 000 615 / 24 362 00 25
GODZINY PRACY: 8-19
INNE DNI
Poniedziałek 8:00 - 19:00
Wtorek 8:00 - 19:00
Środa 8:00 - 19:00
Czwartek 8:00 - 19:00
Piątek 8:00 - 19:00
Sobota 9:00 - 14:00
ILOŚĆ PRODUKTÓW: Twój koszyk jest pusty.

Amortyzatory

Zawieszenie

Chemia i kosmetyki samochodowe

Płyny eksploatacyjne

Spinki montażowe, ich elementy

Wycieraczki i ich elementy

Wyposażenie wnętrza pojazdu

Chemia warsztatowa

Wyposażenie warsztatów

Części Nadwozia

Filtry

Oświetlenie, elementy

Układ chłodzenia

WYSZUKIWARKA CZĘŚCI:

Układy hamulcowe AVIA SERIA D (1990-1996)

Sprawny układ hamulcowy to absolutnie niezbędna rzecz w każdym samochodzie poruszającym się po drogach publicznych. Nie trudno się domyślić, że zaniedbania ze strony kierowcy mogą skończyć się dla niego, a także dla postronnych ludzi tragicznie. Wiąże się to z bagatelizowaniem wyraźnych objawów zużycia elementów, lub kompletną ignorancją co do obsługi samochodu.

Budowa układu

Choć system hamulcowy od zawsze pełni tę samą funkcję, czyli spowalnia, bądź zatrzymuje pojazd, to zasada jego działania zmieniła się na przestrzeni dziejów. Linki i cięgna zastąpione są hydrauliką wspomaganą elektronicznymi systemami. Nowoczesne hamulce tarczowe wyparły już niemal całkowicie popularne niegdyś hamulce bębnowe. Ciężko sobie wyobrazić także dzisiejszą motoryzację bez wspomagania hamulców, w które wyposażone są nawet najmniejsze auta miejskie. To słuszna droga producentów ku poprawie bezpieczeństwa i wygody kierowców.
 

Tradycyjny układ hamulcowy w AVIA SERIA D (1990-1996) wyposażony jest w dwa obwody. Mają one zapobiegać sytuacji, w której awarii ulegałyby hamulce wszystkich kół. Z tego powodu pierwszy obwód obejmuje koła: przednie prawe i lewe tylne, a obwód drugi: przednie lewe i prawe tylne. Ma to umożliwić zatrzymanie pojazdu w przypadku uszkodzenia przewodu hamulcowego, pompy, lub innego ważnego elementu jednego z obwodów. Obwody posiadają odrębną instalację hydrauliczną, włącznie z dwa osobnymi cylindrami i tłokami.

Hamulec ręczny

Oprócz układu podstawowego (zwanego też roboczym), samochód wyposażony jest w hamulec dodatkowy (awaryjny, zwyczajowo zwany „ręcznym”). Jego głównym zadaniem jest unieruchomienie pojazdu na pochyłościach, lecz służyć ma również w zatrzymania samochodu w sytuacjach awaryjnych. Ważna jest cykliczna kontrola i regularne używanie hamulca ręcznego. W innym przypadku może dość do jego „zaniknięcia”, lub pogorszenia działania. Warto używać go nawet podczas minusowych temperatur, wykorzystując do ruszania pod górkę, bądź czekając na zielone światło. W starszych konstrukcjach mamy do czynienia z tradycyjnym hamulcem ręcznym zaciąganym dzięki dźwigni (ręcznej, bądź nożnej, jak choćby w przypadku Mercedesa) i metalowej lince, a nowsze auta wyposażone są elektryczny system włączany przyciskiem. Do zalet nowocześniejszego rozwiązania możemy zaliczyć wygodę użytkowania, a także możliwość łatwego ruszenia ze wzniesienia bez ręcznego odpuszczania hamulca. Amatorom sportowej jazdy może się to jednak nie spodobać, bowiem z zaciąganiem ręcznego w zakrętach musimy się w tym przypadku pożegnać.

Wspomaganie hamulców

Nie sposób sobie wyobrazić dzisiejsze samochody bez wspomagania. Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że wystarczy odrobina nacisku, a auto zaczyna ochoczo zwalniać. Ciśnienie wytwarzane naciskiem pedału, w zwykłym układzie hydraulicznym jest zbyt niskie, więc konieczne jest wsparcie serwa hamulcowego. W silnikach benzynowych wykorzystuje ono podciśnienie z układu dolotowego, powstające w momencie zasysania powietrza przez tłoki, a w silnikach o zapłonie samoczynnym (Diesla), pompę podciśnienia. Serwo hamulcowe jest podzespołem bezobsługowym i bardzo rzadko ulega uszkodzeniu. Ewentualnymi symptomami mogą być wycieki płynu hamulcowego, bądź niedostateczna siła wspomagania i w takim przypadku wymienia się całe serwo na nowe. Wspomaganie ustaje wraz z wyłączeniem silnika, na co należy szczególnie uważać w momencie nagłego zgaszenia jednostki. Pedał hamulca staje się wtedy twardy i do zatrzymania samochodu konieczne jest wtedy większa siła nacisku. Jest to jednak oczywiście możliwe, choć znacznie trudniejsze.

Klocki i tarcze hamulcowe

Elementem ciernym, dzięki któremu auto może zostać zatrzymane, są klocki hamulcowe. Jest to część eksploatacyjna, ulegająca stopniowemu zużyciu i podlegająca okresowej wymianie. Nawet jeśli producent zaleca wymianę po określonym przebiegu, to warto samemu sprawdzać ich stan. Może on wszak ulec pogorszeniu ze względu na nasz styl jazdy, a także warunki w jakich się poruszamy. Nie możemy bagatelizować wyraźnych objaw zużytych klocków, bowiem ich uszkodzenie grozi spowodowaniem groźnego wypadku. Pierwszym objawem wyeksploatowanych okładzin jest wyraźny pisk, spowodowany ścieraniem się specjalnej warstwy „ostrzegawczej”, która ma zmusić nas do wizyty w warsztacie. Innym symptomem jest obniżenie płynu hamulcowego w zbiorniczku. W miarę zużycia klocków hamulcowych układ nieściśliwego płynu hamulcowego powiększa się, przez co konieczna jest większa jego ilość do wypełnienia. Takim obniżeniem poziomu płynu nie musimy się więc martwić, jest on całkiem naturalny, jednak zamiast kolejnej dolewki, konieczna jest wymiana klocków na nowe. Zniszczone okładziny klocków mogą także uszkodzić tarczę hamulcową, a to wiąże się ze znacznie wyższymi kosztami naprawy. Co ważne, tarcze także ulegają zużyciu i warto kontrolować ich stan podczas wymiany klocków, by w razie potrzeby je wymienić. Mogą one ulec zarówno wytarciu, jak i odkształceniu, co objawi się charakterystycznym „biciem” podczas hamowania.

Nowoczesne systemy wspomagania kierowcy

Obecnie produkowane samochody wyposażone są w szereg systemów, które mają pilnować nienagannego stanu układu hamulcowego. Są to chociażby czujniki zużycia okładzin, czy poziomu płynu hamulcowego. W razie awarii, bądź konieczności wymiany, na ekranie komputera pojawi się odpowiednia kontrolka lub informacja. W takim przypadku należy czym szybciej udać się do warsztatu. Popularny już ABS zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania, dzięki czemu możemy ominąć przeszkodę, przed którą nie będziemy w stanie się zatrzymać. Aby mógł zadziałać i spełnić swoją rolę, wystarczy jedynie wcisnąć pedał hamulca do oporu, nie odpuszczając go aż do zatrzymania pojazdu. ABS jest też składową innych systemów, np. ESP, odpowiadającego za elektroniczną stabilizację toru jazdy. W momencie gry któreś z kół straci przyczepność w zakręcie, system przyhamuje jedno, bądź kilka z nich, by odzyskać stabilność samochodu.

Droga hamowania to nie tylko hamulce

Wielu kierowców wychodzi z przekonania, że za drogę hamowania (pomijając warunki drogowe i atmosferyczne), odpowiadają jedynie hamulce. Takie przekonanie doprowadza do zaniedbania  innych elementów eksploatacyjnych. Nawet nowa instalacja hamulcowa, wraz ze świeżymi klockami i tarczami, nie zagwarantuje nam bezpiecznego zatrzymania, jeśli w złym stanie technicznym będą choćby amortyzatory, lub opony. Co więcej, niezależne testy wykazały, że zły stan ogumienia i amortyzatorów bardziej wydłuża drogę hamowania, niż zużyte klocki hamulcowe! Miejmy to na uwadze podczas okresowych przeglądów samochodu.

 

zaawansowane wyszukiwanie produktów
sortuj produkty
Znaleziono:0

AVIA

Czeska motoryzacja to nie tylko doskonale znane także dziś Skody i Tatry (osobowe jak i ciężarowe). Nasi południowi sąsiedzi poza produkcją samochodów osobowych mają także ogromne doświadczenie z konstruowaniem pojazdów dostawczych i ciężarowych. Poza wspomnianą Tatrą na uwagę zasługuje Avia.

Czeskie, a wcześniej czechosłowackie przedsiębiorstwo z siedzibą i główną fabryką zlokalizowaną w Pradze założone zostało w 1919 roku. W nieczynnej cukrowni na przedmieściach czeskiej stolicy dwóch konstruktorów: Miroslav Hajn i Pavel Benes uruchamia początkowo małoseryjną produkcję dla przemysłu lotniczego.

Czytaj więcej

Zapytaj naszego eksperta (wyszukamy każdą część, bez wyjątków)

Posiadamy nowe i używane części samochodowe, na stronie widoczne jest tylko 48% auto części. Skontaktuj się z nami, a wyszukamy i podamy najniższą cenę każdej części dowolnego producenta jaka tylko została wyprodukowana
telefony:
Infolinia:
801 000 615
tel:
(24) 362 00 25
tel. kom:
791 308 990
godziny pracy:
Pon - pt:
8:00 - 19:00
Sobota:
9:00 - 14:00

CERTYFIKATY ZDOBYTE PRZEZ CZESCI24.PL

ZAMÓW I ZAPŁAĆ DOWOLNYM SPOSOBEM
DARMOWA DOSTAWA POWYŻEJ 450 zł 14 DNI PRAWA DO ZWROTU DARMOWA WYMIANA DO 100 DNI GWARANCJA NAJNIŻSZEJ CENY 99% POZYTYWNYCH OPINII PONAD 10 LAT DOŚWIADCZENIA

my w sieci




Wewnętrzny numer
części samochodowe


Kontakt z naszą firmą

Infolinia: 801 000 615
Telefon stacjonarny: 24 362 00 25
Telefon komórkowy: 791 308 990
pon - pt - 8:00 - 19:00
sobota - 9:00 - 14:00
opłaty według stawek operatora

Copyright 2005-2020 Czesci24.pl - Sprawdzone w dobrej cenie części samochodowe