DOBIERAMY CZĘŚCI SAMOCHODOWE GRATIS 7 DNI W TYGODNIU
ZADZWOŃ I ZAMÓW CZĘŚCI
801 000 615 / 24 362 00 25
GODZINY PRACY: 8-19
INNE DNI
Poniedziałek 8:00 - 19:00
Wtorek 8:00 - 19:00
Środa 8:00 - 19:00
Czwartek 8:00 - 19:00
Piątek 8:00 - 19:00
Sobota 9:00 - 14:00
ILOŚĆ PRODUKTÓW: Twój koszyk jest pusty.

Amortyzatory

Zawieszenie

Chemia i kosmetyki samochodowe

Płyny eksploatacyjne

Spinki montażowe, ich elementy

Wycieraczki i ich elementy

Wyposażenie wnętrza pojazdu

Chemia warsztatowa

Wyposażenie warsztatów

Części Nadwozia

Filtry

Oświetlenie, elementy

Układ chłodzenia

WYSZUKIWARKA CZĘŚCI:

Płyny hamulcowe AVIA SERIA D (1990-1996)

Nagły brak hamulców to scenariusz, jaki spędza sen z powiek wielu kierowców. Widzieliśmy to na filmach, być może słyszeliśmy od znajomych, lecz w głębi duszy nie dopuszczamy myśli, że może się to zdarzyć także nam. Rzeczywistość jest jednak bardziej brutalna i takie zagrożenie wcale nie jest kwestią abstrakcyjną. Możemy do niego doprowadzić nieświadomie, poprzez zaniedbanie kluczowego płynu eksploatacyjnego - płynu hamulcowego.

 

Płyn hamulcowy zbudowany jest w 70-80% z rozpuszczalnika (glikol i pochodne), 20-30% środka smarnego i kilku procentów dodatków uszlachetniających. Jego skład ma zapewniać:

- Wysoką temperaturę wrzenia, zapewniającą optymalne działanie płynu nawet w trudnych warunkach (szybka, sportowa jazda, bądź częste hamowanie w terenach górskich). W przypadku najpopularniejszego typu płynu, czyli DOT4 stosowanego w większości współczesnych samochodów, ta temperatura nie może być niższa niż 180 stopni C. Z reguły jest to jednak 230 stopni C. Mowa oczywiście o nowym, świeżo wymienionym płynie. Nie zapominajmy, że wraz z jego zużyciem, właściwości te ulegają pogorszeniu.

- Lepkość płynu, możliwie jak najmniejszą, umożliwiającą szybkie zmiany ciśnienia płynu. Ta wartość zapewnia sprawne działanie całego układu hamowania, włącznie z natychmiastowym aktywowaniem się systemów wspomagających hamowanie, czy kontrolę trakcji. Jeśli płyn będzie zbyt lepki (czy też gęsty), reakcja na wciśnięcie hamulca będzie znacznie dłuższa. Może także wpływać na niewłaściwą pracę systemów elektronicznych.

- Jak najmniejszą ściśliwość płynu, niezależną od jakichkolwiek warunków, zwłaszcza cieplnych. Wciśnięcie hamulca z daną siłą powinno wyzwalać identyczną reakcję samochodu zarówno w temperaturze -40, jak i +40 stopni. Miękkość hamulca nie może też się zmieniać wraz z temperaturą płynu hamulcowego. W takim przypadku kierowca nigdy nie byłby pewien, jak mocno ma go w danym momencie wcisnąć, co oczywiście prowadziłoby do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

- Małą higroskopijność, czyli wchłanialność wody. Jest to bardzo niebezpieczne, dlatego nowoczesne, dobre płyny hamulcowe powinny w jak największym stopniu niwelować ten efekt. Oprócz zapobiegania absorpcji wody, muszą one sobie także radzić z jej rozproszeniem i nie dopuścić do powstania pary w układzie hamulcowym.

- Ochronę elementów układu. Płyn hamulcowy nie może wzmagać korozji podzespołów z którymi ma styczność. Z tego powodu dodawane są do niego specjalne antykorozyjne dodatki. Ważne jest także, aby nie powodował pęcznienia, ani kruszenia się elementów gumowych. W starym, zużytym płynie te dodatki uszlachetniające mogą stracić swoje właściwości.

Kiedy wymieniać?

 

Większość producentów, dla aut wyprodukowanych po 1990 roku, zaleca wymienianie płynu hamulcowego co 2 lata, bądź określoną ilość kilometrów, np. 40 tys. Warto jednak podejść do sprawy indywidualnie, gdyż wpływ na stan płynu ma wiele czynników, począwszy od klimatu, w którym się poruszamy, jak i sposobu, w jaki jeździmy. Czynników przyspieszających zużycie jest wiele (jazda w terenie górskim, zły stan układu hamulcowego, częsta jazda sportowa), dlatego nie można określać tego ramami czasowymi. Jest to jedynie orientacyjny okres, w którym możemy spodziewać się optymalnych właściwości płynu. Nie trudno się domyślić, że na drogach porusza się wiele aut, w których płyn nie był wymieniany przez kilka, jak i nawet kilkanaście lat. Takie zaniedbanie może skończyć się nagłą utratą hamulców, bez wcześniejszych symptomów nieprawidłowej pracy. Skąd takie zagrożenie? Głównym składnikiem płynu hamulcowego jest glikol, czyli substancja silnie higroskopijna. A musimy pamiętać, że zaledwie 3% zawartość wody w układzie, może spowodować obniżenie temperatury wrzenia płynu, aż o 80 stopni C. W takim przypadku płyn się zagotowuje, dochodzi do wytworzenia dużej ilości pary wodnej, a pedał hamulca wpada bez oporu w podłogę. Efektem jest oczywiście brak hamulców. Nie trudno sobie wyobrazić tego skutki. Podczas każdej wizyty w serwisie należy więc zbadać ilość wody w płynie hamulcowym. Niestety, takie wyniki nie będą miarodajne dla całego płynu, bowiem nie ma on zapewnionego obiegu w układzie. Co to oznacza? Otóż to, że znajduje się on przez cały czas w tym samym miejscu. Stan płynu przy klockach hamulcowych może być znacznie inny, niż przy zbiorniczku wyrównawczym.

 

Rodzaje płynów

 

Obecnie najpopularniejszym płynem hamulcowym jest ten z oznaczeniem DOT4, choć oczywiście dostępne są starsze i nowsze typy. Różnią się one składem, jak i właściwościami, dlatego nie należy ich mieszać. Przy ewentualnych dolewkach warto stosować płyny tego samego producenta, aby mieć pewność, że oferuje one identyczną temperaturę wrzenia, a także nie występują z nim składniki, które mogą zmieniać właściwości płynu obecnego w układzie. O tym jakiego płynu należy używać w danym przypadku, informuje nas instrukcja obsługi samochodu, a niejednokrotnie także napis na korku od zbiorniczka wyrównawczego (np. DOT3, lub DOT4).

 

Samodzielna wymiana

 

W starszym typie pojazdów, np. w popularnym Maluchu (Fiat 126p), wymiana płynu hamulcowego była niezwykle łatwa i można było przeprowadzić ją we własnym garażu, przy użyciu prostych narzędzi. Niestety, większość nowoczesnych samochodów wymaga użycia specjalistycznych narzędzi, które pozwolą na pozbycie się z układu całego płynu. Niejednokrotnie jest to możliwe dopiero po otwarciu zaworów ABS/ESP, oraz innych systemów wspomagających, oraz wypchnięciu starego płynu z użyciem pomp. Również odpowietrzanie sprawia dużo więcej kłopotów i niejednokrotnie może przerastać umiejętności laika. Koszt takiej usługi w wyspecjalizowanym warsztacie nie jest duży, dlatego warto skorzystać z jego usług.

zaawansowane wyszukiwanie produktów
sortuj produkty
Znaleziono:0

AVIA

Czeska motoryzacja to nie tylko doskonale znane także dziś Skody i Tatry (osobowe jak i ciężarowe). Nasi południowi sąsiedzi poza produkcją samochodów osobowych mają także ogromne doświadczenie z konstruowaniem pojazdów dostawczych i ciężarowych. Poza wspomnianą Tatrą na uwagę zasługuje Avia.

Czeskie, a wcześniej czechosłowackie przedsiębiorstwo z siedzibą i główną fabryką zlokalizowaną w Pradze założone zostało w 1919 roku. W nieczynnej cukrowni na przedmieściach czeskiej stolicy dwóch konstruktorów: Miroslav Hajn i Pavel Benes uruchamia początkowo małoseryjną produkcję dla przemysłu lotniczego.

Czytaj więcej

Zapytaj naszego eksperta (wyszukamy każdą część, bez wyjątków)

Posiadamy nowe i używane części samochodowe, na stronie widoczne jest tylko 48% auto części. Skontaktuj się z nami, a wyszukamy i podamy najniższą cenę każdej części dowolnego producenta jaka tylko została wyprodukowana
telefony:
Infolinia:
801 000 615
tel:
(24) 362 00 25
tel. kom:
791 308 990
godziny pracy:
Pon - pt:
8:00 - 19:00
Sobota:
9:00 - 14:00

CERTYFIKATY ZDOBYTE PRZEZ CZESCI24.PL

ZAMÓW I ZAPŁAĆ DOWOLNYM SPOSOBEM
DARMOWA DOSTAWA POWYŻEJ 450 zł 14 DNI PRAWA DO ZWROTU DARMOWA WYMIANA DO 100 DNI GWARANCJA NAJNIŻSZEJ CENY 99% POZYTYWNYCH OPINII PONAD 10 LAT DOŚWIADCZENIA

my w sieci




Wewnętrzny numer
części samochodowe


Kontakt z naszą firmą

Infolinia: 801 000 615
Telefon stacjonarny: 24 362 00 25
Telefon komórkowy: 791 308 990
pon - pt - 8:00 - 19:00
sobota - 9:00 - 14:00
opłaty według stawek operatora

Copyright 2005-2020 Czesci24.pl - Sprawdzone w dobrej cenie części samochodowe