Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Podstawowym zabezpieczeniem każdego auta jest alarm. Chociaż statystyki policyjne dowodzą, że z roku na rok zdarza się w Polsce coraz mniej kradzieży samochodów, warto pomyśleć o ewentualnym ryzyku. Dostępne na rynku urządzenia możemy podzielić ze względu na ich poziom skuteczności i trudność w obejściu.
Wyróżniamy tutaj alarmy samochodowe klasy:
- POP – alarm reaguje sygnałem świetlnym oraz dźwiękowym na otwarcie maski, drzwi bądź klapy bagażnika;
- STD – alarm o budowie modułowej, sterowany specjalnym urządzeniem ze zmiennym kodem. Alarm charakteryzuje się sygnałem dźwiękowym, a także, co najmniej jedną blokadą silnika;
- PRF – alarmy z klasy profesjonalnej posiadają, co najmniej dwa czujniki, a także czujnik otwarcia maski, blokadę silnika, system antynapadowy bądź wyłącznik serwisowy. Całość opiera się na dodatkowym zasilaniu;
- EXTRA – najwyższa klasa alarmów. Oprócz wszystkich wcześniej wyżej wymienionych funkcji, posiada również czujnik położenia pojazdu, a także powiadomienie o uruchomieniu alarmu za pośrednictwem np. telefonu.
Należy pamiętać, że w przypadku zawierania określonego ubezpieczenia Autocasco, ubezpieczyciel ma pełne prawo zażądać instalacji, co najmniej kilku zabezpieczeń pojazdu.
Firmy ubezpieczeniowe honorują tylko i wyłącznie certyfikowane alarmy, oznaczone klasą B.
Inny podział alarmów wyróżnia:
- alarmy obwodowe – autoalarm reaguje przede wszystkim na otwieranie drzwi;
- alarmy obwodowo-pojemnościowe – autoalarm reaguje na ruch w pojeździe.
Autoalarmy podzielić możemy również na:
- pilotowe – system, gdzie do włączenia/wyłączenia alarmu wymagany jest specjalny pilot;
- bezpilotowe – system, gdzie pilot nie jest potrzebny (dedykowany starszym modelom aut);
- CAN – system, przeznaczony do pojazdów z szyną CAN, obsługiwany za pomocą pilota;
- z identyfikacją użytkownika – system zaopatrzony w osobisty identyfikator w postaci mikro-pilota, długopisu, karty etc.;
- z komunikacją GSM – system pilotowy, bezpilotowy bądź CAN, umożliwia kontakt użytkownika pojazdu za pośrednictwem sieci komórkowej GSM.
Na rynku, oprócz standardowych autoalarmów, znajdziemy również szereg dodatkowych zabezpieczeń. Te, zestawione z alarmem, pozwalają stworzyć skuteczną ochronę. Na uwagę zasługują:
- funkcja antyporwaniowa,
- blokada uruchomienia silnika,
- samouzbrojenie,
- domykanie szyb, a także szyberdachu i zamykanie zamka centralnego;
- czujniki: ruchu, udarowe, grawitacyjne oraz detektor dźwiękowy.