Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Jeszcze nie tak dawno w ramach obowiązkowego szkolenia, przyszli kierowcy musiemi nie tylko rozpoznawać kolory znaków drogowych i ruszać na wzniesieniu. Niegdyś świeżo upieczony kierowca doskonale orientował się w budowie i zasadzie pracy podstawowych układów odpowiedzialnych za prawidłowe działanie samochodu - . Obecnie z niegdyś wpajanej praktycznej wiedzy zostało jedynie rozmieszczenie zbiorników pod maską samochodu i ich przybliżone zastosowanie. Teoretycznie zatem kierowcy wiedzą do czego służą poszczególne zbiorniczki instalowane w każdym pojeździe. Powinniśmy wiedzieć także, że w niektórych z nich montowane są dodatkowo czujniki monitorujące na bieżąco ciśnienie bądź temperaturę panującą we wnętrzu zbiornika.
Budowa i funkcja zbiorniczków/czujników
Dla wielu kierowców pod maską samochodu znajduje się jedynie jeden istotny element jakim jest jednostka napędowa, odpowiadająca za dostarczanie siły napędowej do kół. Nic bardziej mylnego. Przecież żaden silnik nie jest w stanie pracować bez szeregu podzespołów składających się na jego osprzęt. Pracujący silnik szybko się nagrzewa, co wymaga zastosowania sprawnego układu chłodzenia. Natomiast w czasie jazdy musi w jakiś bezpieczny sposób wytracać prędkość przez najróżniejszymi przeszkodami – tutaj sprawdza się układ hamulcowy. Każdy z wymienionych systemów podobnie jak spryskiwacz szyb (przedniej i tylnej) wymaga zbiorniczka w którym gromadzony jest niezbędny płyn.
W zdecydowanej większości samochodów osobowych zbiorniczki płynu hamulcowego, chłodniczego i spryskiwaczy instalowane są w komorze silnika. Jedynie w odosobnionych przypadkach – autach sportowych – montowane są w innych częściach pojazdu z uwagi na lepsze rozłożenie środka ciężkości. W zależnosci od marki i modelu, czy wersji silnikowej, zbiorniczki mogą być zlokalizowane w różnych częściach komory silnika – wszystko zależy od dostępnego miejsca. Wspomniane zbiorniczki prawie zawsze wykonane są z tworzywa sztucznego (często przezroczystego, co pozwala użytkownikowi określić poziom płynu w zbiorniku), co znacząco obniża ich masę i koszty produkcji. W niektórych zbiornikach montowane są dodatkowo czujniki, których zadaniem jest bieżące monitorowanie parametrów płynu znajdującego się w nich. Awaria takowego czujnika często wymusza na nas wymianę całego zbiornika na nowy.
Wymiana zbiorniczka/czujnika
Konieczność wymiany zbiorniczka/czujnika pojawia się niemal wyłącznie w wyniku kolizji lub innego uszkodzenia mechanicznego. Wystarczy odkręcić wszystkie punkty mocujące i wyjąć uszkodzony element.