Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Układ wtryskowy to rozwiązanie stosowane w silnikach Diesla. W większości samochodów stosowany jest układ common rail, natomiast w autach Volkswagena przez pewien czas, stosowało się pompowtryskiwacze, o innej konstrukcji.
Układ wtryskowy ma za zadanie rozdzielenie paliwa do wtryskiwaczy oraz połączenie regulatora ciśnienia paliwa, z układem jego dawkowania. Awarie układu wtrysku paliwa w prowadzą przede wszystkim do spadku mocy silnika, a przy zimnym silniku – do problemów z rozruchem. Inne objawy uszkodzenia układu wtryskowego, to zmiana koloru spalin na czarny lub zupełnie biały, a także pojawienie się stuków w silniku. Może pojawić się także duża trudność przy odpalaniu silnika oraz szarpanie w czasie jazdy. W poważnych awariach, dochodzi do zalania silnika olejem, a nawet do pojawienia się paliwa w układzie olejowym.
Kiedy naprawić układ wtryskowy lub wymienić go?
Im dłużej zwlekamy z naprawą układu wtryskiwaczy, tym większa szansa, że dojdzie do poważnego uszkodzenia całego silnika. Awarię powinien ocenić doświadczony mechanik, który oceni, które elementy układu należy wymienić na nowe. Cena naprawy takiego układu jest tym wyższa, im nowszy jest samochód – w najgorszym przypadku, klient musi zapłacić nawet kilka tysięcy złotych. Alternatywnym rozwiązaniem jest skorzystanie z oferty zakładu samochodowego, w którym będzie można naprawić poszczególne elementy. W sklepach internetowych można kupić pojedyncze elementy wtryskiwacza, dzięki czemu koszt wymiany jest nieco niższy.
W przypadku wymiany wtryskiwaczy z układem common rail, naprawa jest bardzo skomplikowana i wymaga ogromnej precyzji. Elementy są rozmontowywane na mniejsze części i następnie łączy się je razem. Prawidłowa regeneracja wtryskiwaczy daje taką samą nadzieję na długie działanie samochodu, jak ich wymiana na nowe.
Dlaczego tak często dochodzi do awarii układu wtryskowego?
Jest to spowodowane przede wszystkim tym, że ich budowa jest znacznie bardziej skomplikowana, niż jeszcze kilka lat temu. W starszych samochodach z silnikiem Diesla, układ miał znacznie prostszą budowę i był odporny nawet na paliwo z dużą ilością zanieczyszczeń. Dzisiejsze samochody, znacznie lepiej gospodarują paliwem, ale dzieje się to kosztem awaryjności skomplikowanych układów. Główną przyczyną uszkodzeń układu wtryskowego, jest właśnie niska jakość paliwa, a także pojawienie się zanieczyszczeń (takich, jak opiłki) wewnątrz układu paliwowego.