Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Świece samochodowe w znajdziemy zarówno w silnikach zasilanych benzyną, jak i w silnikach diesla. Różnią się one jednak zarówno budową jak i rolą. W pierwszym przypadku będą to świece zapłonowe, w drugim – świece żarowe.
Świece zapłonowe stosuje się w silnikach o zapłonie iskrowym, czyli w jednostkach benzynowych. Ich zadaniem jest zapalenie mieszanki paliwo-powietrznej w komorze spalania. Do wywołania zapłonu mieszanki wykorzystywana jest iskra łuku elektrycznego o wysokiej temperaturze. Zabrudzenie świecy nagarem skutkuje problemami z rozruchem silnika, a także jego nierówną pracą. Pogarsza się reakcja na pedał gazu, co daje charakterystyczne efekty w postaci „dławienia” się silnika. Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na świece w aucie z zasilaniem LPG, gdyż wyższa temperatura spalania i inny rodzaj paliwa wpływa na szybsze zużywanie się świec. W takim przypadku powinniśmy wymieniać je częściej, niż zaleca to producent dla zasilania benzynowego.
Świeca żarowa ma zaś zupełnie inne zadanie. Stosowana jest w silnikach o zapłonie samoczynnym, czyli w silnikach diesla. Nie odpowiada ona stricte za zapłon mieszanki, gdyż ten następuje za sprawą silnego sprężenia. Świeca wspomaga jedynie ten proces, rozgrzewając mieszankę i komorę. Umieszczona jest w bloku silnika i w zasadzie jest swego rodzaju grzałką. Jej zastosowanie ma duże znaczenie w silnikach z wtryskiem pośrednim, z komorą wstępną. Pozwala to na uruchomienie silnika nawet podczas mrozów, a ponadto stabilizuje jego pracę tuż po rozruchu.
Każdy producent określa okres, w którym należy wymieniać świece. Informację o tym znajdziemy w instrukcji. Są jednak czynniki, które mogą nas skłonić do wcześniejszej wymiany. Pierwszymi objawami będą problemy z rozruchem silnika, a w przypadku świec zapłonowych, także spadek mocy. Wzrośnie też zużycie paliwa. Zabrudzona świeca nie zawsze będzie w stanie odpalić mieszankę paliwowo-powietrzną, co objawi się nierówną pracą silnika, a czasem nawet jego gaśnięciem. W takim przypadku niespalone paliwo dostaje się do katalizatora, co grozi jego uszkodzeniem. W przypadku świec żarowych problemem będzie rozruch. W niektórych przypadkach odpalenie silnika podczas niskich temperatur stanie się niemożliwe.
Choć możemy wyczyścić świece zapłonowe i czasem przynosi to pożądany skutek, to wcześniej czy później i tak będziemy musieli je wymienić. Jest to element eksploatacyjny i z pewnością nie możemy oczekiwać, że będzie służył nam wiecznie. Koszt jednej świecy wynosi od kilku, do kilkudziesięciu złotych. Wymiana jest niezwykle prosta i jedyne czego potrzebujemy, to klucz do świec. Jego koszt to kilka, kilkanaście złotych. Wraz z wymianą świec, warto również rozważyć wymianę przewodów zapłonowych, zwłaszcza w przypadku samochodów z instalacją gazową.