Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Bezpieczna eksploatacja samochodu uwarunkowana jest od wielu czynników. Zdecydowana większość z nich skupia się w samym samochodzie, a raczej jego kondycji technicznej. Nie bez znaczenie pozostaje również sposób użytkowania, czyli styl jazdy kierowcy – to od niego w dużej mierze zależy ile wytrzymają poszczególne podzespoły naszego samochodu. Poza układem hamulcowym spełniającym nad wyraz oczywistą rolę, każdy wykorzystuje zawieszenie gwarantujące ciągły kontakt czterech kół z nawierzchnią. Jak nietrudno się domyśleć, nawet wyczynowe hamulce na niewiele się zdadzą jeśli koła nie będą przylegały do asfaltu. Nic więc dziwnego, że dużo krótszą drogę hamowania będzie miał nawet miejski samochód ze sprawnym zawieszeniem, niż auto sportowe ze zużytym układem jezdnym. Podstawowym elementem zawieszenie każdego współczesnego samochodu jest sprężyna.
Budowa i zastosowanie
Elementy resorujące w każdym samochodzie spełniają tę samą rolę. Początkowo większość producentów – w tym - stosowali prymitywne resory piórowe. Stalowe kształtowinki podatne na odkształcanie odpowiadały za resorowanie. Niestety takie rozwiązanie nie gwarantuje wystarczającej precyzji prowadzenia i komfortu, z tego też powodu dziś stosowane jest wyłącznie w samochodach ciężarowych, terenowych i pickupach. W pozostałych konstrukcjach wykorzystywane są zestawy składające się ze sprężyny zawieszenia i amortyzatora. Oczywiście wymieniony duet przystosowany jest wyłącznie do przenoszenia obciążeń pionowych, dlatego niezbędny jest także wahacz. Sprężyna zawieszenia razem z amortyzatorem odpowiada za tłumienie drgań – niwelowanie nierówności jezdni. Jednak w przeciwieństwie do amortyzatora który jedynie spowalnia i łagodzi ruch pionowy masy resorowanej, czyli karoserii, sprężyna ma za zadanie „dopychanie” koła do podłoża.
Sprężyna zawieszenia jest to w rzeczywistości zwinięty drut któremu na drodze obróbki cieplnej nadane zostały odpowiednie właściwości – sprężystość i giętkość. Te parametry razem z liczbą i gęstością zwojów warunkują właściwości sprężyn. Dostępne na rynku sprężyny różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, ale przede wszystkim liczbą zwojów, stopniem tłumienia, szybkością odbicia oraz twardością. Twarde sprężyny dedykowane są samochodom o sportowych nastawach zawieszenia, w których duży nacisk kładzie się na niewielkie przechyły nadwozia. bez względu na rocznik może zostać wyposażone również w sprężyny dedykowane do dynamicznej jazdy.