Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Jeszcze nie tak dawno do otworzenia drzwi auta używało się wyłącznie kluczyka. Brak centralnego zamka był szczególnie uciążliwy w samochodach pięciodrzwiowych. Aby pasażerowie mogli wejść do środka, konieczne było odbezpieczenie rygla każdych drzwi z osobna. Efektem była niewygodna gimnastyka kierowcy za każdym razem, gdy zabierał ze sobą komplet pasażerów. Rozwiązaniem tego problemu jest centralny zamek, montowany obecnie niemal w każdym aucie m.in. . Dzięki niemu wystarczy nacisnąć przycisk, bądź przekręcić kluczyk w drzwiach kierowcy, a otworzą się wszystkie drzwi. Czasem jednak system ten zawodzi, a winowajcą w wielu przypadkach zostaje elektryczny siłownik.
Budowa siłownika centralnego zamka jest niezwykle prosta. Siłownik składa się z niewielkiego silniczka elektrycznego, którego ruch obrotowy jest zamieniany poprzez kółko zębate na ruch posuwisto-zwrotny rygla. Uszkodzeniu najczęściej ulegają plastikowe trybiki kółka zębatego, co skutkuje tym, że nie jesteśmy wstanie zamknąć, lub otworzyć którychś drzwi. Często dochodzi też do spalenia silniczka, co spowodowane jest nadmiernym obciążeniem układu. Dzieje się tak wtedy, gdy rygiel drzwi zostanie zabrudzony, zalany, lub zatarty np. poprzez rdzę. Mimo niewielkich rozmiarów, siła takiego siłownika to nawet kilka kilogramów, lecz w przypadku dużych oporów wewnętrznych może się okazać, że jest to zbyt mało. W takim przypadku, oprócz wymiany siłownika na nowy, konieczne będzie nasmarowanie wszystkich elementów ruchomych i sprawdzenie, czy działają dosyć luźno.
Master czy slave?
Kupując nowy siłownik możemy się spotkać z określeniami master lub slave. Dotyczy to tego, jaką rolę spełnia dany siłownik. Master, to siłownik główny, montowany zawsze w drzwiach kierowcy, a czasem i w drzwiach pasażera. Odpowiada on za to, by w momencie przekręcenia kluczyka przekazać sygnał do centrali zdalnego zamka, która otworzy jednocześnie pozostałe zamki. Siłownik slave jest zaś nastawiony jedynie na odbiór sygnału, przez co montuje się go w pozostałych drzwiach. W takim przypadku, jeśli otworzymy kluczykiem drzwi pasażera, centralny zamek nie zostanie aktywowany. Będziemy mieli otwarte tylko te jedne drzwi. Z tego powodu, wielu kierowców podczas wymiany siłownika prawych przednich drzwi, decyduje się na zastosowanie siłownika master, zamiast slave. Dzięki temu można otworzyć wszystkie drzwi również od strony pasażera.
Wymiana
W związku z tym, że nowe siłowniki zamka centralnego są łatwo dostępne i tanie, ich naprawa nie dość, że często niemożliwa, to w gruncie rzeczy nie ma sensu. Pewności działania nie daje używany siłownik, znaleziony np. na szrocie. Lepszym rozwiązaniem jest zakup nowego siłownika. Wymiany możemy dokonać samodzielnie, posiłkując się ewentualnie schematem elektrycznym układu. Będziemy musieli zdjąć osłonę bocznych drzwi, dlatego lepiej jest zawczasu sprawdzić jak to zrobić, by nie narazić się na dodatkowe szkody. W internecie bez problemu znajdziemy instrukcje ze zdjęciami, na których krok po kroku wyjaśnione jest którą śrubę należy odkręcić i który zatrzask odbezpieczyć. Przy odrobinie cierpliwości nie sprawi nam to problemu.