Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Silniczek krokowy w jest standardowym wyposażeniem silnika benzynowego z układem wtryskowym. Odpowiada za utrzymanie prawidłowych obrotów na biegu jałowym. Dzięki niemu możemy swobodnie wcisnąć sprzęgło podczas dojazdu do świateł, bez obaw, że zgaśnie nam silnik. Na co dzień nie zauważamy jego pracy, lecz gdy tylko zacznie szwankować, z pewnością boleśnie to odczujemy.
Zadaniem silniczka krokowego jest sterowanie ilością powietrza dostającego się do silnika, w zależności od temperatury silnika. Wkracza on do działania na luzie, gdy nie wciskamy pedału gazu. Gdyby go nie było, to zdjęcie nogi z gazu, czyli zamknięcie przepustnicy, skutkowałoby gaśnięciem silnika. Zaś pozostawienie jednej, nieregulowanej szczeliny też nie byłoby dobrym rozwiązaniem. Obroty jałowe byłyby różne przy zimnym i gorącym silniku. Zastosowanie elektrycznego silniczka krokowego, który zlicza impulsy i dobiera odpowiednią porcję powietrza, eliminuje ten problem.
Regulacja prędkości obrotowej na luzie jest ważna nie tylko dla tego, aby jazda była w ogóle możliwa, lecz również z innego powodu – ekonomi i ekologii. Obroty biegu jałowego muszą być na tyle wysokie, aby na karoserię nie przenosiły się żadne drgania oraz aby silnik nie ulegał zdławieniu. Z drugiej strony, muszą być możliwie jak najmniejsze, aby nie generować niepotrzebnych kosztów w postaci zwiększonego spalania. Spalanie przekłada się rzecz jasna na produkcję szkodliwych substancji, więc zastosowanie krokowca ma też wymiar ekonomiczny i jego precyzja wpływa na ograniczenie emisji trujących węglowodorów. Chodzi tutaj zarówno o bezpośrednie ograniczenie ilości spalanej benzyny, lecz również o dobranie mieszanki paliwowo-powietrznej w taki sposób, aby była ona spalana jak najczyściej.
Zdarza się, że silnik krokowy ulega zabrudzeniu, przez co obroty silnika osiągają zbyt małe lub zbyt duże wartości. Często w takiej sytuacji dochodzi do dławienia się silnika po wysprzęgleniu, a nawet do jego gaśnięcia. Doraźnym rozwiązaniem jest wyczyszczenie grzybka silnika krokowego z brudu. Gdzie go szukać? Znajdziemy go tuż przy przepustnicy. Po wyczyszczeniu, nasmarowaniu i ponownym podłączeniu krokowca konieczna będzie jeszcze kalibracja układu, która pozwoli na ustalenie właściwych obrotów. Wystarczy przejechać kilkanaście kilometrów, a sterownik automatycznie wykalibruje się na nowo. Jeśli to nie pomaga, to sprawdzamy czujnik miernikiem na obu biegunach, aby być pewnym diagnozy i wymieniamy na nowy.