Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Rolki rozrządu w - czym są, dlaczego są niezbędne w układzie rozrządu i za co są odpowiedzialne? Rolki odpowiedzialne są za odpowiednie napięcie paska, który z kolei odpowiada za napędzanie m.in.: pompy wodnej. Są to elementy, po których przemieszcza się właśnie pasek. W układzie rozrządu znajduje się nie jedna rolka, a kilka. Należy wiedzieć, która jakie ma przeznaczenie.
Bez wątpienia większą wagę przywiązuje się jednak do samego paska rozrządu niż rolek, co nie zawsze jest dobre i może doprowadzić, że pewna usterka zostanie przez nas zbagatelizowana. Lekceważenie rolek jest kwestią zupełnie niezrozumiałą, ponieważ ich rola w funkcjonowaniu całego rozrządu jest nieoceniona. To one pozwalają na odpowiednie działanie całego układu przez odpowiednie napięcie paska. Gdyby nie one, nie byłoby możliwe prawidłowe działanie rozrządu.
Pasek rozrządu przekazuje napęd z koła pasowego wału napędowego na wałki rozrządu, które następnie wprawiają w ruch zawory i popychacze. W przypadku jego poluzowania, naderwania lub pęknięcia może dojść do poważnych szkód, a nawet awarii całego silnika. Co wpływa na prawidłową pracę paska i jego żywotność? Jest wiele takich czynników:
Ten ostatni bywa bagatelizowany przez kierowcę, a to poważny błąd. Najczęściej oprócz paska należy wymienić również:
Jak widać, mamy dwa rodzaje rolek i obie są obecne w każdym rozrządzie obsługiwanym przez pasek. Rolki napinające odpowiadają za przenoszenie siły sprężyny napinającej na pasek i tym samym zapewniają stosowne i solidne napięcie. Rolki prowadzące zaś zmieniając kierunek ruchu paska. W zestawach rozrządu zawsze oprócz paska znajdziemy oba typy rolek.
Każda awaria jakiejkolwiek części rozrządu to dodatkowe koszty związane z naprawą silnika. Lepiej nie dopuszczać do takich sytuacji i regularnie kontrolować stan układu i wymieniać go po ok. 60-90 tysiącach przejechanych kilometrów. Nikt na pewno nie chciałby mieć do czynienia ze zgiętymi zaworami, wybiciem dziury w tłoku czy skrzywieniem wałka rozrządu. Pamiętajmy również, że wymieniając pasek, wymieniamy również rolki. Inną ważną kwestią jest również to, że nigdy nie zakładamy tych samych rolek po ich wcześniejszym zdjęciu. Nie jesteśmy w stanie osiągnąć odpowiedniego napięcia przy użyciu takich napinaczy.