Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Reflektor samochodowy umieszczony jest z przodu pojazdu i służy do oświetlania drogi, dzięki odpowiednio skierowanemu strumieniowi światła w warunkach ograniczonej widoczności (noc, mgła, niekorzystna pogoda). Reflektory są konstruowane według ściśle określonych warunków technicznych oraz homologacyjnych – dotyczą one zarówno całych zespołów oświetleniowych, jak ich poszczególnych części. Reflektory składają się zwykle z następujących elementów: obudowa, urządzenie regulacyjne – mechaniczne bądź elektryczne, źródło światła (żarówka), odbłyśnik (lustro) oraz klosz (szyba).
Do niedawna możliwości co do wyglądu i kształtu reflektorów samochodowych były dosyć ograniczone, głównie ze względu na wykorzystywanie lamp żarowych. Obecnie jednak, gdy nastąpił rozwój źródeł światła, producenci mogą tworzyć reflektory o dowolnych obudowach, które nadają oryginalnego charakteru pojazdom. W kwestii źródła światła w chwili obecnej w całej Europie montuje się w reflektorach samochodowych kilka rodzajów żarówek tradycyjnych dwuwłókowych, żarówek halogenowych (wykorzystujące żarnik) oraz ksenonowych (wykorzystujące łuk świetlny/elektryczny) a także specjalnych diod wykorzystujących technologię LED. Jeśli chodzi o odbłyśniki to istnieje wiele ich typów, jednak najczęściej stosowane w samochodach to lustra paraboloidalne, wielo paraboloidalne i projektory. Natomiast w przypadku szyb (tzw. kloszy) można wymienić ich dwa rodzaje – szyba rozpraszająca oraz gładka.
Różne rodzaje
Ogólny podział reflektorów jest ściśle zależny od wykorzystanych w nim typów luster (odbłyśników) oraz rodzaju szkła. Można więc wyróżnić reflektor paraboliczny, który składa się z lustra jedno paraboloidalnego oraz szkła rozpraszającego (możliwość zastosowania dwu włóknowych źródeł światła), reflektor całopowierzchniowy, zbudowany z odbłyśnika wielo paraboloidalnego (FF) i szyby gładkiej (zastosowanie tylko jedno włóknowych źródeł światła) a także reflektor projektorowy składający się z odbłyśnika elipsoidalnego (DE) oraz szyby gładkiej (źródłem światła jest lampa halogenowa lub wykładowcza). Na co dzień spotykane są oczywiście łączone układy np. w jednej obudowie reflektora zastosowano reflektor projektorowy oraz całopowierzchniowy – pierwszy odpowiada za światło mijania, a drugi pracuje jako światło drogowe.