Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Zapewne nie raz słyszałeś o wymianie świec i przewodów zapłonowych. Być może od znajomego, który zdecydował się na taki zabieg w związku z nierówną praca silnika, spadkiem mocy, lub niemożnością odpalenia auta. Kiedy należy wymienić kable, jakie wybrać, a także do czego one służą? O tym dzisiejszy artykuł.
Budowa i działanie
Kable zapłonowe, zwane także przewodami wysokiego napięcia, łączą cewkę auta ze świecą, odpowiadając za jej działanie, czyli wytworzenie iskry. Pamiętajmy, że niektóre silniki potrafią się wkręcać na bardzo wysokie obroty, dlatego precyzyjny i niezakłócony zapłon jest niezwykle ważny. Co więcej, dzieje się to w ułamkach sekund. Tylko sprawny, poprawnie zamocowany kabel jest w stanie zapewnić stałą dawkę prądu, aby całość działała niezawodnie. Ilość przewodów prowadzących od cewki do świecy jest różna, w zależności od silnika i ilość świec. W niektórych autach nie ma ich wcale, gdyż cewka znajduje się bezpośrednio na świecy.
W przewodzie ważna jest nie tylko jakość rdzenia, który musi oferować niską oporność elektryczną , lecz także jakość izolatora zewnętrznego. W tym przypadku ważne jest uszczelnienie i ochrona wiązki przed wodą, smarem, olejem, benzyną, temperaturami, jak i wszelkimi zakłóceniami elektromagnetycznymi. Wysokiej jakości kable wyposażone są w specjalne osłony, które temu przeciwdziałają. Wykonane są z tworzywa, które nie kruszeje i zachowuje elastyczność przez długi czas. Ważne jest również zakończenie kabla, czyli wykonanie terminali stykających się z cewką i świecą. To w tych miejscach dochodzi najczęściej do przebić i strat energii. Najwyższej jakości kable oferują zaciski osadzane bezpośrednio na żyle, co zwiększa skuteczność działania.
Wymiana
Kable zapłonowe są elementem eksploatacyjnym i wraz ze świecami podlegają okresowej wymianie. W zależności od producenta ten okres może wynosić od 20 tys. km, do nawet 90 tys. Przy doborze zamienników nie warto kierować się ceną, gdyż tańsze egzemplarze mogą sprawiać problemy już po przejechaniu kilku tys. km. Są one wykonane ze słabej jakości materiałów, a te – w przypadku kabli zapłonowych – są absolutnie kluczowe. Pamiętajmy, aby zawsze wymieniać je w komplecie, gdyż tylko tak możemy kontrolować ich zużycie. Iskra na każdej świecy powinna mieć określoną, jednakową moc, a pomieszanie starych kabli z nowymi, z pewnością wpłynie na kulturę pracy naszego silnika. Częstsze wymiany są także konieczne w silnikach z instalacją LPG. Zaleca się więc skrócenie okresu widniejącego w instrukcji o połowę, lub do czasu wystąpienia pierwszych oznak niedomagań przewodów. Na rynku dostępne są też kable stworzone specjalnie do silników z instalacją LPG, których konstrukcja jest dostosowana do warunków panujących w takiej jednostce. Posiadają one specjalne oznaczenia, więc znalezienie ich nie będzie trudne.
Uszkodzenia
Uszkodzenia mogą być mechaniczne, spowodowane drganiami, bądź otarciami, lecz mogą mieć inną przyczynę. Możliwe jest tutaj utlenianie materiałów, przepalenie instalacji, bądź osłabienie konstrukcji z uwagi na warunki panujące pod maską. W szczególności dotyczy to tanich przewodów, wykonanych z niskiej jakości materiałów. Pęknięcia, przebicia i problemy z samochodem mogą pojawić się nawet tuż po zakupie. Warto sięgać po produkty znanych, sprawdzonych marek, np. NGK, Bosch, czy Denso. Wiele firm samochodowych posiada dedykowane kable. Czasem zdarza się, że usterki mają przyczynę w niewłaściwym zamontowaniu kabli przez mechanika. Jeśli zostanie on nałożony na zabrudzoną świecę, lub zostanie nienaturalnie zagięty, to z pewnością szybko odmówi nam współpracy, a my będziemy zmuszeni do zakupu nowego, całego kompletu.
Po czym poznać usterkę?
Usterki kabli zapłonowych będą objawiać się niecodziennym zachowaniem silnika, lecz nie zawsze będą one widoczne na pierwszy rzut oka. Czasem jego praca może nie odbiegać od normy, lecz wzrośnie spalanie, lub emisja szkodliwych substancji do atmosfery. Taki stan rzeczy może mieć wiele przyczyn i ciężko jednoznacznie wskazać w tym przypadku na konieczność wymiany kabli. Dużo poważniejszym ostrzeżeniem będzie nierówna praca silnika, wprawianie jednostki w drgania, lub szarpanie przy dodawaniu gazu. W takim przypadku należy czym prędzej sprawdzić stan kabli, gdyż dłuższa jazda może skończyć się uszkodzeniem sondy lambda, katalizatora, bądź – w skrajnych przypadkach – silnika. Całkiem popsute kable uniemożliwią nam pracę aparatu zapłonowego, a co za tym idzie, nie uda nam się uruchomić motoru.