Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Włączniki i przełączniki - we wnętrzu samochodu # MODEL# może być ich nawet kilkaset. Każdy z nich może ulec awarii, co wpływa na zmniejszoną funkcjonalność auta, a niekiedy nawet bezpieczeństwo jazdy. Każdy pojazd ma inne wyposażenie. Im jest ono bogatsze, tym mamy dostępne więcej funkcji, a zatem trzeba się liczyć z większą ilością przełączników. Są jednak takie, w które został wyposażony praktycznie każdy samochód, jak np. przełącznik świateł czy kierunkowskazów.
Co oferuje dzisiejszy rynek
Dzisiaj mamy do czynienia z kilkoma różnymi rodzajami przełączników, co powoduje, że niekiedy nie wiemy, który z nich będzie najlepszym wyborem. Najpopularniejsze są przełączniki klawiszowe charakteryzujące się podświetleniem ideogramu oznaczającego przeznaczenie klawisza po jego naciśnięciu. Przełączniki push-push uruchamiane są przy pomocy niewielkiej dźwigni, ale mamy również przełączniki obrotowe, które mogą mieć 3 lub 4 pozycje w zależności od funkcji jaką spełniają. Warto też zwrócić uwagę na przełączniki dźwigniowe, czyli te, które znajdują się najczęściej w kolumnie kierownicy i m.in.: sterują pracą wycieraczek czy włączają kierunkowskazy.
Żywotność mierzona liczbą cykli pracy
Wspólną cechą wszystkich przełączników jest sposób mierzenia ich żywotności, który jest uwarunkowany liczbą cykli pracy. Producenci zazwyczaj gwarantują wytrzymałość i bezawaryjne działanie przełączników do 10 tys. cykli pracy w temperaturze od -25 do 85 st. C, czyli w dosyć skrajnie ekstremalnych warunkach. Są jednak przełączniki o przedłużonej żywotności, nawet do 300 tys. cykli.
Uszkodzenia i awarie
Przełączniku ulegają uszkodzeniu zazwyczaj z dwóch powodów, a mianowicie są to uszkodzenia mechaniczne np. w przypadku przełączników pracy wycieraczek i uszkodzenia eksploatacyjne, czyli zużycie się tych elementów, które przesuwają się względem siebie oraz z powodu elektryczno-cieplnego. To drugie uwarunkowane są stopieniem się elementów plastikowym pod wpływem wysokich temperatur na stykach. Prowadzi to do braku przepływu prądu, a niekiedy nawet zwarcia instalacji elektrycznej. W tym przypadku wymiana przełącznika powinna być natychmiastowa.
Nie tylko w przypadku uszkodzenia przełączników, które mogą doprowadzić do zwarcia instalacji, jest konieczne. Te elementy pojazdu są równie ważne, jak szereg innych. Bez nich nie jesteśmy w stanie włączyć świateł postojowych czy chociażby uruchomić wycieraczek. To znacząco wpływa na bezpieczeństwo jazdy, jak również może zakończyć się mandatem, jak np. brak włączonych świateł.