Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Postęp technologiczny w przeciągu ostatnich lat osiągnął zawrotną wręcz szybkość. W błyskawicznym tempie miejsce dotychczas, wydawało by się nowatorskich rozwiazań technicznych zajmują jeszcze nowsze – dużo bardziej zaawansowane konstrukcje. Widać to dokładnie w świecie motoryzacji, gdzie w przeciągu ostatnich kilkunastu lat wprowadził do produkcji wiele ciekawych projektów poprawiających komfort jak i bezpieczeństwo jazdy. Jeszcze nie tak dawno, każdy kierowca musiał przed otrzymaniem prawa jazdy dokładnie poznać budowę i zasadę działania wielu kluczowych podzespołów obecnych w każdym samochodzie. Obok zasady funkcjonowania układu hamulcowego – jego newralgicznych części i podstawowych metod napraw, przyszły kierowca musiał zapamiętać jak działa układ kierowniczy – a przede wszystkim przekładnia kierownicza.
Budowa i zastosowanie
Zastosowania układu kierowniczego nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć. Każdy, nawet stary wyposażony jest w jeden z typów przekładni kierowniczej współpracującej z resztą podzespołów pozwolających na kierowanie pojazdem. Układ kierowniczy ma jedno, zarazem niezwykle ważne zadanie do wykonania: ma przełożyć ruchy kołem kierownicy wykonywane przez kierowcę, na zachowanie pojazdu na drodze w czasie jazdy. „Intencje” kierowcy przekazywane są na przednie koła, które w zależności od ruchów kierownicą wychylają się pod różnym kątem. W ten prosty sposób zwiększa, lub zmniejsza się promień skrętu. W najprostszych samochodach sprzed wielu dekad układ kierowniczy, a w nim przekładnia kierownicza są nad wyraz prymitywnie zbudowane. Zębatkowy układ kierowniczy z tak zwaną maglownicą opiera się na stalowym pręcie przekazującym bezpośrednio ruchy kierownicy na zębatkę znajdującą się pomiędzy przednimi kołami. Jest to rozwiązanie trwałe, jednak niezbyt precyzyjne. Dużo większą popularnością w nowoczesnych samochodach cieszą się przekładnie kierownicze śrubowo-kulowe i ślimakowe, zapewniają przy tym precyzyjniejsze prowadzenie. W wielu modelach nie określa wytrzymałości przekładni kierowniczej, ani sposobów na jej konserwację. Specjaliści zalecają jednak dosyć regularnie kontrolować poziom oleju w przekładnie kierowniczej, a także poszukiwać ewentualnych wycieków i nieszczelności w układzie wspomagania.
Wymiana
Nawet w prostych w budowie samochodach sprzed lat, wymiana przekładni kierowniczej nie jest prostą operacją dla przeciętnego kierowcy. Kupując nową przekładnię kierowniczą nie warto sięgać po tanie, niewiadomego pochodzenia zamienniki. Pamiętajmy że koszt samej wymiany jest znaczący