Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Dawniej, gdy zbiorniki paliwa znajdowały się powyżej gaźnika, zasilanie silnika w paliwo było niezwykle proste i odpowiadała za to grawitacja. Z biegiem czasu zbiorniki stały się większe i cięższe, przez co powędrowały na tył pojazdu, pod tylną kanapę. Dzięki temu obniżono też środek ciężkości, co pozytywnie wpływa na właściwości jezdne. Jako że zbiornik znajdował się teraz niżej niż gaźnik lub układ wtryskowy, konieczne było wymuszenie ruchu paliwa. Odpowiada za to pompa paliwa.
Pompa paliwa w znajduje się najczęściej w jednym z dwóch miejsc – wewnątrz zbiornika, albo na przewodzie paliwowym. W pierwszym przypadku montuje się ją bezpośrednio w zbiorniku, co ma swoje wady i zalety. Plusem takiego rozwiązania jest niewątpliwie to, że paliwo jest jednocześnie czynnikiem chłodzącym i smarującym dla elementów pompy. Takie rozwiązanie jest przy okazji w pełni bezpieczne, gdyż benzyna nie przewodzi prądu i nie jest w stanie zapalić się bez udziału tlenu. Wadą jest jednak utrudniony dostęp do niej. Umieszczenie pompy na przewodzie paliwowym eliminuje ten problem, za to wymaga innego rodzaju chłodzenia i smarowania.
Biorąc pod uwagę budowę samej pompy, również można wyodrębnić dwa podstawowe rodzaje. Pompa rotacyjna składa się z dysku, w których nacięte są prostokątne zagłębienia, a w nich znajdują się rolki. Służą one jako swego rodzaju uszczelka, która pcha paliwo przed siebie i doprowadza do zwiększenia ciśnienia w układzie. Dzieje się tak pod wpływem siły odśrodkowej. Drugim typem są pompy wirnikowe, wyposażone w łopatki wirnika, wymuszające przepływ benzyny. Dodatkowo wyposażone są w zawory nadciśnieniowe, które mają nie dopuścić do nadmiernego wzrostu ciśnienia w układzie.
Najczęstszym powodem uszkodzenia pompy paliwa jest dostający się do niej brud. Wielu kierowców zapomina o regularnej wymianie filtra paliwa, który jest niezbędny do prawidłowej pracy pompy. Drobinki zdolne do uszkodzenia pompy tworzą się także podczas mrozów, kiedy z paliwa wytrąca się parafina i woda, tworząc kryształki lodu i skrzepy. Kiedy najłatwiej o uszkodzenie pompy? Przede wszystkim wtedy, kiedy notorycznie jeździmy na oparach paliwa. Zbyt niski poziom paliwa w baku kończy się zaciąganiem przez pompę osadu znajdującego się na dnie. Sama wymiana zepsutej pompy w powyższym przypadku to nie wszystko. Aby sytuacja się nie powtórzyła, należy jednocześnie wyczyścić zbiornik paliwa z zalegającego w nim mułu, rdzy i brudu. Warto dbać też o to, by jeździć zawsze z przynajmniej połową baku, w szczególności zimą. Usterce mogą ulec także elementy elektryczne pompy, np. poprzez przebicia, spięcia, poprzecieranie się kabli zasilających itp.
Pierwszym objawem uszkodzonej pompy będą występujące zdławienia silnika i słaba reakcja na dodanie gazu. Zanieczyszczona pompa pracuje wtedy z różną skutecznością, przez co nie jest w stanie zagwarantować stałego dopływu paliwa do układu wtryskowego. Takie objawy mogą mieć różną przyczynę, lecz usterka pompy jest jedną z możliwych. Inne symptomy to trudności z odpaleniem silnika, bądź jego całkowite unieruchomienie. Częstym przypadkiem jest gaśnięcie silnika tuż po odpaleniu. Po prostu wypala się porcja paliwa zastałego w przewodach, a pompa nie dostarcza ze zbiornika nowej.
W przypadku wtrysku wysokociśnieniowego, konieczne jest zastosowanie innego rodzaju pompy, lub wyposażenie układu w dodatkową pompę, zdolną do wytworzenia wysokiego ciśnienia, rzędu kilkudziesięciu MPa. Tutaj dominuje pompa promieniowa, napędzana przez wałek rozrządu. Daje ona dużą skuteczność, a przy tym jest dość prosta, bezproblemowa i niedroga.