Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Półoś to element układu napędowego pojazdu, która ma za zadanie przeniesienie momentu obrotowego z silnika na koła samochodu a więc łączy skrzynię biegów lub most napędowy z piastą koła. Ta kluczowa część samochodu zbudowana jest z dwóch przegubów oraz sztywnego wałka.
Do najpopularniejszych rodzajów półosi napędowych można zaliczyć półosie niedociążone, które poza momentem skręcającym są obciążone także momentami zginającymi od pionowych oraz poziomych, podłużnych i poprzecznych sił reakcji podłoża, działających na koła samochodu w trakcie jazdy, częściowo odciążone, które oprócz momentu skręcającego, przenoszą również niektóre momenty zginające od sił, które działają na napędowe koła samochodu oraz odciążone – nie przenoszą żadnych momentów zginających a więc pracują wyłącznie pod obciążeniem momentów skręcających.
Wrażliwe na zachowania kierowców
Oczywiście półosie napędowe w projektowane są w taki sposób, by bez większych problemów służyły właścicielom pojazdów przez długie lata. Jednak, jak się okazuje są one dosyć wrażliwie na konkretne zachowania kierowców takie jak: nagłe ruszanie samochodem z piskiem opon na skręconych kołach lub też gwałtowne przyspieszenie w trakcie jazdy. Półosie składają się z przegubów – te części nie pracują prawidłowo w momencie dostania się do nich jakichkolwiek zabrudzeń w wyniku uszkodzenia osłony. Tak więc w trakcie okresowych przeglądów samochodu, warto jak najbardziej zwrócić szczególną uwagę także na stan osłon przegubów i w razie pęknięcia lub nieszczelności powinno się je niezwłocznie wymienić, aby nie doprowadzić do ich całkowitego zniszczenia.
Uszkodzeniu najczęściej ulegają zewnętrzne przeguby, chociaż podczas zaniedbania kierowców również te wewnętrzne mogą się popsuć. Objawem w pierwszym przypadku są „metaliczne” stuki słyszalne podczas mocno skręconych kół oraz przy dużych obciążeniach. Dźwięki nasilają się wraz z postępem powstałej usterki i pojawiają się z czasem przy niewielkich skrętach i obciążeniach. W niektórych przypadkach może dojść nawet do rozpadu przegubu i zablokowania koła, co oczywiście uniemożliwia dalszą jazdę samochodem. Natomiast w sytuacji zużycia wewnętrznych przegubów, do czynienia mamy z intensywnymi drganiami odczuwalnymi w całym samochodzie, które nasilają się podczas przyspieszenia. Objawy te w początkowych fazach uszkodzeń można spróbować samodzielnie wyeliminować poprzez uzupełnienie smaru w przegubach. Jeśli jednak to nie pomoże, należy zwrócić się o pomoc do fachowca, gdyż niezbędna będzie wymiana wadliwego przegubu lub czasem nawet całej półosi.