Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Płyn do chłodnic zapewnia nam prawidłowe funkcjonowanie układu chłodzenia w samochodzie , a tym samym prawidłową temperaturę pracy silnika. Można stwierdzić, iż jest to swojego rodzaju transporter energii cieplnej pomiędzy silnikiem, a chłodnicą. Płyn chłodniczy nie tylko odprowadza do trzydziestu procent energii cieplnej ze spalonego paliwa, ale również zabezpiecza przed zamarzaniem, kawitacją i wrzeniem.
Dodatkowo, odpowiednio dobrany płyn stanowi barierę antykorozyjną względem silnika i podzespołów układu chłodzenia, a także zapobiega powstawaniu wytrącenia w wyżej wspomnianym układzie.
Płyny chłodnicze dzielimy ze względu na skład:
- płyny zawierające glikol etylowy – charakteryzują się stosunkowo wysoką temperaturą wrzenia oraz zapłonu, a także niską lepkością oraz niską zdolnością przyjmowania ciepła, krystalizują się w niskich temperaturach, odznaczają się dużą toksycznością;
- płyny zawierające glikol propylenowy – w porównaniu do poprzedniego – droższy, niewielka toksyczność, nie krystalizuje się w niskich temperaturach, dodatkowo gęstnieje wraz ze spadkiem temperatury.
Dodatkowo każdy płyn do chłodnic zawiera specjalne dodatki ochronne, w tym inhibitory korozji, środki przeciwkorozyjne etc.
Skład płynów chłodniczych w dużej mierze zależy od technologii, w jakiej są produkowane:
- IAT – technologia dodatków nieorganicznych. Płyny te zawierają krzemiany i azotany, które chronią układ chłodzenia od wewnątrz. Płyny te winne być wymieniane nie rzadziej, niż co dwa lata, gdyż w innym przypadku mogą tworzyć złogi i osady.
- OAT – technologia dodatków kwasów organicznych. Dedykowane nowszym modelom samochodów. Z racji cienkiej warstwy ochronnej, doskonale przyjmują i oddają ciepło. Płyny te mogą być wymieniane nawet, co pięć lat.
- HOAT – technologia hybrydowa dodatków kwasów organicznych oraz dodatków nieorganicznych.
Czy kolor ma znaczenie?
Zależnie od producenta, kolor może oznaczać technologię produkcji. Nie jest jednak to regułą i przed zakupem danego płynu należy dokładnie zapoznać się ze składem. Szacuje się, że większość substancji wykonanych w technologii IAT ma kolor szaroniebieski bądź brudnozielony zaś płyny wykonane w technologii OAT są czerwone, różowe, fioletowe bądź pomarańczowe.
Specjaliści radzą, by nie mieszać ze sobą płynów, a każda wymianę poprzeć dokładnym płukaniem chłodzenia. Jeżeli zauważyliśmy znaczne ubytki możemy dolać wody, a następnie wymienić płyn na nowy bądź zakupić koncentrat. Ważne, by był on w tej samej technologii, jak ten, który uprzednio wlewaliśmy.