Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Od samego początku motoryzacji dokonał się wręcz niewyobrażalny postęp. Już w pierwszych kilku latach od pojawienia się automobili na światowych drogach, konstruktorzy prześcigali się w wprowadzaniu coraz to bardziej udoskonalonych rozwiązań. Większość z nich miała za zadanie ułatwienie codziennej eksploatacji pojazdów, lub znacznie częściej po prostu wydłużenie czasu przydatności poszczególnych mechanizmów czy elementów – stosowanych po dziś w autach takich jak . Na samym początku w samochodach do przeniesienia siły napędowej dosyć często wykorzystywane były łańcuchy a także pasy napędowe. Było to tanie i ówcześnie dostępne rozwiązanie. W późniejszych latach pojawiały się znacznie doskonalsze układy przenieniesienia siły napędowej wykorzystujące przeguby. Niestety, nawet najlepszej jakości przegub pozbawiony należytego zabezpieczenia, osłony zużyje się błyskawicznie. W tym celu wszyscy producenci – w tym - stosują gumowe osłony przegubów.
Budowa i zastosowanie.
Przypomnijmy. Bez względu na to czy nasz samochód wyposażony jest w napęd na przednie, tylne czy na cztery koła do przekazywania siły napędowej używane są przeguby. To one umożliwiają nieustanne napędzanie kół niezależnie od tego czy samochód skręca, a także od intensywności pracy zawieszenia. Przegub pozwala na swobodne wychylenia w każdą stronę. Jak wiemy, umieszczony jest na półosiach przegub narażony jest nie tylko na przeciążenia mechaniczne wynikające z przenoszenia momentu obrotowego na koła, ale również na czynniki atmosferyczne. I to właśnie od warunków zewnętrznych przegub chroniony jest przez gumową osłonę. i inni nawet w najtańszych modelach stosują takowe rozwiązanie. Osłona przegubu wykonana jest z gumowej mieszanki odpornej na ciągłe rozciąganie a także ogromne wahania temperatur i oddziaływanie substancji chemicznych – takich jak chociażby olej silnikowy czy smar. Gumowa osłona przegubu przytwierdzona jest na swoim miejscu za pomocą metalowych opasek, dzięki czemu zapewniona jest szczelność – do przegubu nie dostają się drobinki piasku ani wilgoć.
Wymiana gumowej osłony przegubu
Gumowa osłona przegubu w zależności od modelu, sposobu, intensywności i warunków eksploatacji wytrzymuje zazwyczaj kilka lat, kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Po czasie użytkowania guma parcieje i pęka co wiąże się z utratą pełnej ochrony przegubu. W takiej sytuacji należy niezwłocznie wymienić zużyty element. Doświadczonemu mechanikowi czynność ta zajmie niewiele czasu.