Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Mroźny, zimowy poranek to koszmar każdego kierowcy . Nie dość, że w twarz wieje nam szczypiący wiatr, ręce odmarzają od zgarniania śniegu z karoserii, to na dodatek musimy niejednokrotnie zmagać się z zamarzniętym zamkiem. Jedyne pocieszenie daje nagrzewnica samochodowa, która w sprawny sposób rozgrzewa powietrze we wnętrzu auta i pozwala nam odetchnąć. Choć na co dzień nie zastanawiamy się nad nią ani trochę, to jej uszkodzenie byłoby dla nas bardzo odczuwalne.
Jak jest zbudowana?
Nagrzewnica to bardzo proste urządzenie, wykorzystujące ciepło wytwarzane przez silnik. Jej rurowa konstrukcja pozwala na przepływ rozgrzanej cieczy chłodzącej wypływającej z silnika, a następnie skierowanie tego ciepła do wnętrza kabiny. Najprościej ujmując, zimne powietrze z zewnątrz napotyka na swojej drodze nagrzewnicę, a ta podnosi jego temperaturę do wartości, jaką ustawiliśmy na panelu sterowania nawiewem. Przepływ powietrza wspomagany jest przez wentylator o różnym zakresie obrotów.
Dwa sposoby regulacji temperatury
W momencie gdy wchodzimy do samochodu i chcemy się czym szybciej rozgrzać, ustawiamy nagrzewanie na maksimum, wyczekując powiewu ciepłego powietrza. Z czasem jednak zrobiłoby się zbyt gorąco i konieczne jest ustabilizowanie odpowiedniej temperatury. Realizowane jest to na dwa sposoby. W pierwszym regulowana jest ilość cieczy chłodzącej, która dostaje się do nagrzewnicy. Czym więcej, tym cieplej w kabinie. Drugi sposób zakłada, iż nagrzewnica pracuje cały czas na pełnych obrotach, generując pełną moc cieplną. Sposobem na regulację temperatury jest dobieranie proporcji powietrza zimnego do ciepłego, jakie dostaje się do wnętrza samochodu.
Nagrzewnica elektryczna
W starszych samochodach, w momencie włączenia nagrzewania po uruchomieniu samochodu, przez pierwsze chwile z nawiewu płynie zimne powietrze, nawet jeśli ustawimy maksymalną temperaturę. Aby nagrzewnica mogła działać, konieczne jest bowiem rozgrzanie silnika. Może trwać ono nawet kilka minut. Szczególnie odczuwalne jest to w silnikach Diesla, które posiadają wyższą sprawność, przez co wolniej się nagrzewają. Aby zniwelować ten efekt, w nowoczesnych samochodach montowane są elektryczne nagrzewnice, wspomagające zasadniczy system. Działają one już po kilku sekundach od odpalenia silnika, lecz mają też minusy – bardzo obciążają instalację elektryczną.
Ogrzewanie postojowe
Ogrzewanie postojowe, czyli np. popularne Webasto, kojarzone jest głównie z samochodami ciężarowymi, lecz coraz częściej pojawia się także w osobówkach. Zapewnia ono rozgrzanie kabiny nie poprzez silnik, lecz dzięki niezależnej komorze spalania, przez co może działać nawet przy wyłączonym silniku. Takie rozwiązanie jest bardzo popularne m.in. w Skandynawii oraz we wszelkich innych miejscach, gdzie dominuje niska temperatura. Zaletą jest to, iż możemy rozgrzać samochód zanim w ogóle wyjdziemy z domu. Zrobimy to za pomocą pilota, lub ustawiając włączenie systemu na konkretną godzinę (np. na 15 minut przed codziennym wyjazdem do pracy). Oprócz niewątpliwej wygody, jaką jest łatwiejsze odgarnianie śniegu z auta, a także wsiadanie do nagrzanej kabiny, ogrzewanie postojowe ma dodatkową zaletę. Rozgrzewa ono nie tylko wnętrze, ale również sam silnik (za pomocą cieczy chłodzącej), dzięki czemu eliminujemy tzw. zimny start, bardzo szkodliwy dla silnika.
Czym grozi jazda ze zużytym filtrem?
Długotrwała jazda ze zużytym filtrem często kończy się drogą wizytą u mechanika. Szczególnie bolesne bywa to w przypadku nowoczesnych jednostkach wysokoprężnych, gdzie o uszkodzenie bardzo czułych na jakość paliwa układów wtryskowych wcale nie trudno. Może dojść także do zapowietrzenia układu paliwowego. Czasem zbliżające się problemy zauważalne są już dużo wcześniej. Symptomami są m.in. problemy z odpaleniem silnika, nierówna praca jednostki, spadek mocy, lub przechodzenie w tryb awaryjny. Jeśli któryś z tych czynników daje o sobie znać, profilaktyczna wymiana filtra z pewnością nie zaszkodzi. Ważna informacja dla użytkowników aut z instalacją LPG: tutaj również obecny jest filtr paliwa i należy go wymieniać wraz z filtrem benzyny, a także przed nadejściem minusowych temperatur.