Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Czasami pojazd może nam odmówić posłuszeństwa w miejscu, w którym najmniej się tego spodziewamy, jak np. na autostradzie podczas wyjazdu na wakacje czy za granicą w delegacji. Co zrobić w takiej sytuacji? Na pewno niezbędna okaże się linka holownicza, która jest potrzebna, aby przetransportować samochodów w bezpieczne miejsce lub bezpośrednio do mechanika.
Holowanie też ma swoje zasady
Wbrew pozorom holowanie samochodu nie jest rzeczą najłatwiejszą tzn. że jeżeli nie stosujemy się do przepisów ruchu drogowego i ogólnym zasad związanych z holowaniem, możemy stwarzać zagrożenie dla siebie i innych uczestników ruchu. Na pewno taki pojazd powinien mieć sprawne hamulce, układ kierowniczy i światła, a za tylną szybą włożony trójkąt ostrzegawczy. Należy pamiętać, że holowany samochód sygnalizuje każdy skręt, dlatego on również powinien włączać kierunkowskazy zawsze, kiedy nadejdzie taka potrzeba. A co z prędkością? Na terenie zabudowanym nie przekraczamy 30 km/h i 60 km/h w terenie niezabudowanym. Jeszcze kwestia miejsc, w których holowanie jest niedozwolone. Niestety na powyżej wspomnianej autostradzie holowanie jest zabronione. Wyjątkową sytuację stanowi pomoc drogowa, która może tę czynność przeprowadzić. Co więcej, nie zapominajmy również, że auto ciągnące musi być cięższe od tego, które jest holowane. I oczywiście należy wyposażyć się w dobrą i solidną linkę holowniczą, która umożliwia holowanie samochodu.
Linka, ale jaka…
Zacznijmy od długości linki. Powinna mieć ona min. 4 metry długości. Dlaczego? Ponieważ odległość pomiędzy holowanym i holującym musi mieć co najmniej 3 metry i nie przekraczać 6 metrów. Przy zakupie linki zwracamy uwagę na uciąg, który dostosowujemy do własnego auta. Ostatnimi czasy dużą popularność zyskały linki holownicze elastyczne, zwane również dynamicznymi. Start odbywa się w sposób łagodniejszy i płynniejszy w porównaniu z linkami, które nie mają tendencji do rozciągania. Możemy wybrać również linkę kinetyczną, która również jest bardziej rozciągliwa, ale najczęściej stosuje się ją do wyciągania samochodów lub innych pojazdów z rowu. Co jednak z autami dostawczymi i ciężarowymi? Mają one większą masę i rozmiary, dlatego w tym przypadku wybieramy sztywny hol. Charakteryzuje się sztywnym połączeniem wszystkich elementów specjalnej tyczki. Dzięki temu manewrowanie jest dużo łatwiejsze oraz istnieje możliwość holowania pojazdów o dużo większej masie. Mając sztywny hol, nic nie stoi na przeszkodzie, aby użyć go również do samochodu osobowego.