Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Jeszcze kilka lat temu młodzi kandydaci na prawo jazdy podstawowej kategorii B musieli przebrnąć przez długotrwały i bardzo rozbudowany system szkolenia. Dodatkowo, baza wiedzy jaką musieli dysponować po jego ukończeniu była doprawdy imponująca. Poza znajomością zasad ruchu drogowego i umiejscowienia przełączników w samochodzie, świeży kierowca musiał doskonale orientować się w budowie i zasadzie działania szeregu podzespołów. Zaczynając na silniku, kończąc na układzie hamulcowym – dzięki temu kierowcy wiedzieli w jaki sposób dbać o samochód. Współcześnie produkowane pojazdy pomimo wykorzystania zaawansowanych technologii nadal wymagają regularnego serwisowania i stosowania części zamiennych wysokiej jakości. Także układy z zakresu komfortu musimy cyklicznie serwisować. Chociażby układ wspomagania układu kierowniczego – wymieniając filtr oleju wraz z zużytym olejem.
Budowa i umiejscowienie
Co ciekawe, jeszcze kilka lat temu niektórzy producenci sprzedawali swoje najmniejsze modele samochodów bez wspomagania układu kierowniczego – dziś nie ma już takiej możliwości, przynajmniej w Europie. Każdy nowy wyposażony jest w hydrauliczne bądź elektryczne wspomaganie. Skupmy się na wspomaganiu hydraulicznym, znacznie popularniejszym w samochodach osobowych. Wykorzystuje ono pompę która tłoczy olej pod wysokim ciśnieniem, dzięki czemu kierownica obraca się niemalże bez wyczuwalnego oporu. Tym samym masa własna naszego auta (np. #MODEL) nie ma aż takiego znaczenia podczas parkingowych manewrów. Musimy jednak pamiętać o tym, że hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego zużywa się z biegiem czasu. W czasie pracy do oleju dostają się rozmaite nieczystości (drobinki metalu, pył) które mogą uszkodzić mechanizm wspomagania. Rozwiązaniem problemu jest filtr oleju wspomagania wychwytujący zabrudzenia obecne w oleju.
Filtr oleju wspomagania przytwierdzony jest do obudowy kolumny kierowniczej. W zależności od zaleceń producenta samochodu, wymaga wymiany co kilka lat lub co około 100 tysięcy kilometrów. Wraz z filtrem powinniśmy wymienić olej w układzie, a także pozbyć się wszelkich ewentualnych nieszczelności.
Wymiana
Operacja jaką jest wymiana filtra oleju wspomagania układu kierowniczego wprawnemu mechanikowi zajmie kilkadziesiąt minut. Pamiętajmy aby nie wymieniać samego filtra. Nowy filtr pracujący ze starym, przepracowanym olejem wspomagania zabrudzi się bardzo szybko, tracąc jednocześnie swoje pierwotne właściwości.