Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Dobrze dobrane, atrakcyjne aluminiowe felgi jak nic potrafią odmienić wygląd każdego samochodu. Dodają mu uroku, charakteru i niewątpliwie przyciągają oko. Wybór nie jest jednak taki prosty, bowiem mamy tutaj do czynienia z szeregiem tajemniczych liczb i oznaczeń, których rozszyfrowanie może sprawić kłopot. Na co zwrócić uwagę przy wyborze felg?
Dwa podstawowe rodzaje felg, które możemy spotkać na rynku, to felgi stalowe i aluminiowe, zwane potocznie alufelgami. Te pierwsze są znacznie tańsze i stosowane są w bazowych, podstawowych wersjach niedrogich aut. Używane są także w okresie zimowym, gdyż łatwiej wymienić całe koło z nałożoną oponą zimową, niż zmieniać same opony. Felgi stalowe oferowane są najczęściej w nieatrakcyjnym, „pełnym” wzorze, dlatego wielu kierowców decyduje się założyć na nie kołpaki, by choć trochę poprawić wygląd auta. Dla nieco bardziej wymagających klientów zaleca się stosowanie felg aluminiowych, których dostępność w najrozmaitszych wzorach jest bardzo duża. Ich ceny są jednak wyższe a ewentualne naprawy – znacznie trudniejsze.
Rozpiętość cen felg, w szczególności aluminiowych, jest bardzo duża. Nie zawsze wynika ona z prestiżu marki, lub skomplikowania produkcji. Niestety i tutaj, jak zresztą w każdej dziedzinie, spotkamy się z próbami oszustw. Niejednokrotnie zagrażającymi naszemu zdrowiu lub życiu. Wiele tanich felg produkowanych jest niezgodnie ze sztuką, w spartańskich warunkach, z najgorszej jakości materiałów. Takie felgi nie mają żadnych atestów i tak naprawdę nie mamy pojęcia, co kupujemy. Defekty powstałe już w procesie produkcji mogą doprowadzić do groźnego wypadku. Pęknięcia takich felg nie są rzadkim zjawiskiem, a nietrudno sobie wyobrazić skutki takiej sytuacji przy autostradowej prędkości 140 km/h. Nie warto też wierzyć w zapewnienia sprzedawcy, że oferowane przez niego felgi są tanie, bowiem posiadają rysę i zostały odrzucone przez producenta. Takie zapewnienia należy włożyć między bajki.
Średnica, szerokość, ET – z czym to jeść?
Jeśli już upatrzyłeś wymarzone felgi, jest jeszcze ostatnia rzecz o którą należy zadbać. Zanim zdecydujemy się na zakup, należy sprawdzić, czy wybrane felgi pasują do naszego samochodu. Najważniejszą rzeczą jest rozmieszczenie śrub mocujących. Jeśli ten parametr się nie zgadza, możemy zapomnieć o zakupie.
To jednak nie wszystko. Kolejne parametry to średnica otworu centrującego, szerokość felgi, jej średnica oraz ET (zwane też offsetem). Są to wartości określone przez producenta pojazdu i nie należy ich przekraczać. W innym przypadku możemy narazić się na problemy, włącznie z tymi prawnymi. Dlaczego? Pierwszym i najczęstszym mankamentem zastosowania niewłaściwych felg jest ocieranie koła o nadkole. Dzieje się tak, gdy felga wraz z oponą ma zbyt duża średnicę, bądź jest zbyt szeroka. W skrajnych przypadkach może także dojść do tarcia o kolumny McPhersona, lub zaciski hamulcowe. Pamiętajmy, że decydując się na felgę o większej średnicy, musimy dobrać oponę o niższym profilu. Tak, by średnica obwodu zewnętrznego opony pozostała bez zmian. Dzięki temu wyeliminujemy możliwość otarć o nadkola, a także zafałszowania wskazań prędkościomierza. Będzie to jednak skutkowało pogorszeniem komfortu jazdy.
Zajmijmy się teraz szerokością felgi i offsetem. Te wartości mają ogromne znaczenie przy określaniu rozstawu kół. Według przepisów prawa, koła nie mogą wystawać poza obrys nadkoli, więc zastosowanie zbyt szerokich felg może się dla nas skończyć nawet utratą dowodu rejestracyjnego. Nie wspominając oczywiście o możliwości pogorszenia właściwości jezdnych, oraz wystąpienia zbyt dużych naprężeń w układzie jezdnym. Producenci dopuszczają zazwyczaj możliwość zwiększenia rozstawu kół o ok. 2%, więc należy to wziąć pod uwagę przy doborze właściwej szerokości felgi, oraz jej ET.
Na rynku wtórnym możemy spotkać się z wieloma ofertami felg używanych, a ich ceny nieraz są bardzo zachęcające. To, czy warto z tych ofert skorzystać, zależy głównie od tego, w jakim są one stanie. Z pewnością nie należy kupować takich egzemplarzy w ciemno, bez wcześniejszego ich sprawdzenia. Należy je bardzo dokładnie obejrzeć i wyeliminować te, które mają widoczne gołym okiem pęknięcia, odpryski, czy wgniecenia. O ile w przypadku felg stalowych możliwa jest stosunkowo łatwa naprawa, to dla felg aluminiowych prawie zawsze jest to nieopłacalne lub niemożliwe. Nawet najdokładniejsze obejrzenie felgi nie da nam jednoznacznej odpowiedzi, czy warto taki komplet kupić. Tutaj konieczna jest wizyta w zakładzie wulkanizacyjnym i sprawdzenie, czy jest ona prosta. Jeśli nie, to możemy mieć duże problemy z wyważeniem koła, co będzie się objawiało charakterystycznym „biciem”, lub ściąganiem auta w bok.
Podsumowując wybór felg, pierwszą rzeczą o której należy myśleć jest to, by nie próbować za wszelką cenę zaoszczędzić. Jest to niezwykle ważny z punktu bezpieczeństwa element, dlatego nie kierujmy się wyłącznie ceną ani wyglądem. Korzystanie z niepewnych, niesprawdzonych źródeł może mieć przykre konsekwencje. Czasem lepiej jest odłożyć nieco więcej pieniędzy i cieszyć się bezpieczną, bezproblemową jazdą.