Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Podróżując autem oczekujemy, że wszystkie elementy będą pracowały płynnie i niemal bezszelestnie. Producenci coraz większą uwagę poświęcają wyciszeniu auta i wytłumieniu nawet najdrobniejszych drgań. Aby wyeliminować wibracje skrzyni biegów, przenoszone na karoserię, stosuje się specjalne elementy mocująco-wytłumiające, zwane popularnie poduszkami.
Do uszkodzenia poduszek dochodzi stosunkowo rzadko, lecz w przypadku niektórych aut jest to zjawisko dość powszechne. Ma to miejsce najczęściej w przypadku aut wyposażonych w mocny silnik o dużym momencie obrotowym. Wpływ na stan poduszek ma także waga samej skrzyni i jakość dróg po których się poruszamy. Jeśli najczęściej jeździmy po dziurawych i nierównych drogach, uszkodzenie elementów zawieszenia skrzyni biegów spotka nas nieco szybciej. Duży wpływ ma stan poduszek ma styl jazdy. Szarpiąc układem napędowym, gwałtownie podnosząc nogę ze sprzęgła, lub obciążamy skrzynię dynamiczną jazdą, z pewnością nie przedłuży to żywotności poduszek.
Pierwsze objawy uszkodzonych poduszek zaobserwujemy po niecodziennym zachowaniu lewarka skrzyni biegów. Będą to przenoszone drgania i szarpnięcia podczas dodawania gazu. O ile w niektórych samochodach jest to niemal normą, o tyle w innych świadczy właśnie o konieczności ich wymiany. Jeśli zauważymy więc, że w czasie przyspieszania i zmian obciążenia silnika drążek zmiany biegów się porusza, a wcześniej nie miało to miejsca, to możemy podejrzewać poduszki. Drugim najczęstszym objawem są stuki dochodzące spod maski, towarzyszące ruszaniu, bądź dynamicznemu przyspieszaniu. Wielu kierowców upatruje źródła niepokojących dźwięków w zawieszeniu, co jest naturalnym tropem, lecz nie zawsze prawidłowym. Czasem winnym są właśnie elementy zawieszenia silnika bądź skrzyni biegów. Na szczęście jest to dość łatwe do zdiagnozowania. Wystarczy poruszać silnikiem i skrzynią, obserwując jednocześnie jak duży jest luz. Jeśli możemy to robić swobodnie, nie przykładając dużej siły, mamy winnego. Taka diagnoza nie będzie problemem dla żadnego mechanika.
Wymiana poduszek skrzyni biegów nie jest skomplikowana, jednak wymaga użycia kluczy nasadowych, przedłużki i podnośnika. Czasem konieczny jest też dostęp od spodu. Dla ułatwienia dobrze jest oprzeć skrzynię na podnośniku, dzięki czemu będziemy mogli ją ewentualnie unieść i ułatwić montaż nowej poduszki. W zależności od marki i modelu, będziemy musieli zdjąć osłonę lampy, wyjąć akumulator, lub zdjąć elementy filtra powietrza. Jeśli nie czujemy się na siłach, zlećmy to mechanikowi. To dosyć szybka i tania naprawa, więc nie ma sensu ryzykować.