Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Przyzwyczailiśmy się już do wygody, jaką dają nam sprężyny gazowe, unoszące klapę bagażnika lub pokrywę silnika. Dzięki nim nie musimy przykładać do tego zbyt dużej siły, a także eliminujemy ryzyko, że upadnie nam ona na głowę. To standardowy element niemal każdego samochodu. Choć rzadko ulega uszkodzeniu, to czasem konieczna jest wymiana. Oprócz najbardziej oczywistej usterki, czyli zużycia sprężyn, po którym nie są w stanie one utrzymać ciężaru klapy, często możemy się spotkać z ułamaniem bądź wyrobieniem elementów mocujących, czyli zaczepów kulowych.
Zaczep kulowy jest elementem sprężyny gazowej. Odpowiada za połączenie jej z klapą i umożliwia swobodny ruch obrotowy. Rzadko dochodzi do uszkodzenia, a jeśli już ma ono miejsce, to nie generuje żadnych wielkich kosztów. Cena nowego zaczepu to zaledwie kilka, góra kilkanaście złotych. Najczęstszym powodem problemów jest rdza, spowodowana dostawaniem się wody np. przez uszkodzoną uszczelkę pokrywy bagażnika. Możliwe jest też nieumyślne uszkodzenie zaczepu, np. poprzez trącenie przedmiotem wkładanym do bagażnika.
Wymiana zaczepu kulowego jest prosta i bez problemu możemy wykonać ją samemu. Najlepiej dokonać tego w trakcie wymiany samych sprężyn, gdyż i tak trzeba będzie je zdjąć. Aby zdjąć sprężynę gazową należy odbezpieczyć zawleczkę znajdującą się tuż przy zaczepie kulowym, uprzednio jednak podpierając czymś klapę, aby nie opadła nam na głowę. Następnie ściskamy sprężynę i wyciągamy ją z zaczepu. Zaczep wykręcamy kluczem i w jego miejsce wkręcamy nowy. Instalujemy sprężynę nie zapominając o zabezpieczeniu jej za pomocą zawleczki. W innym przypadku mogłaby wypaść i narobić krzywdy zarówno nam, jak i naszemu autu.
Wymieniając zaczepy i sprężyny gazowe pamiętajmy o tym, by zrobić to z dwóch stron. Koniecznie muszą to być identyczne sprężyny, o takiej samej długości i sile. Różne siły działające z dwóch stron wywoływałyby nadmierne naprężenia klapy, co skracałoby żywotność teleskopów, a w niektórych przypadkach mogłoby doprowadzić nawet do pęknięcia szyby.
Choć zaczep jest bardzo prostym i tanim elementem, przed zakupem upewnijmy się dokładnie co do jego wymiarów. Różnice mogą być trudne do wychwycenia gołym okiem, a mają znaczenie jeśli chodzi o prawidłowe działanie mechanizmu. Na szczęście dobranie odpowiednich zaczepów nie jest trudne i nie trzeba mierzyć ich za pomocą suwmiarki. Wystarczy znajomość modelu auta, w którym mają być zamontowane.