Poniedziałek | 8:00 - 19:00 |
Wtorek | 8:00 - 19:00 |
Środa | 8:00 - 19:00 |
Czwartek | 8:00 - 19:00 |
Piątek | 8:00 - 19:00 |
Sobota | 9:00 - 14:00 |
Każdy kierowca powinien wiedzieć, jakim siłom poddawane jest auto podczas jazdy. Taka wiedza może wpłynąć nie tylko na odpowiednią i bezpieczną jazdę, ale również na szybką reakcję w przypadku zauważenia zmian w poruszaniu się pojazdu po drodze. Przy skrętach samochód przechyla się w kierunku przedniego zewnętrznego koła. Obecny w aucie stabilizator pozwala na zmniejszenie różnic chwilowych obciążeń oddziałujących na sprężyste elementy zawieszenia kół danej osi. To również on odpowiedzialny jest za odpowiednią przyczepność koła.
Czym jest drążek stabilizatora?
Jednym z elementów budowy stabilizatora jest drążek. Jest to elastyczny element pracujący skrętnie. Łączy ze sobą zawieszenia obu kół jednej osi samochodu: prawego i lewego. W samochodzie jest odpowiedzialny za przenoszenie ugięcia zawieszenia z jednej strony auta na stronę przeciwną, podczas pokonywania zakrętów i wykonywania skrętów. Wpływa to bezpośrednio na zwiększoną przyczepność kół do podłoża oraz przeciwdziała nadmiernemu przechyłowi podwozia.
Wymiana łącznika stabilizatora
Łącznik jest jedynym elementem stabilizatora, który przenosi siły, jakie powstają podczas skrętu z jednej strony pojazdu na drugą. Łączy on drążek stabilizatora z amortyzatorami lub wahaczami zawieszenia. To właśnie one zawierają gumowe elementy tłumiące drgania i przeguby kulowe. Łączniki mogą ulec wybiciu, szczególnie w momencie, kiedy nadmiernie pokonujemy nierówne drogi. Ich uszkodzenie objawia się stukaniem podczas jazdy. Trzeba pamiętać, że w takim przypadku zaleca się wymianę łączników parami. Jest to uwarunkowane ich zbliżoną żywotnością.
Chcąc wymienić łączniki, należy podnieść samochód, zdemontować koło, a następnie odkręcić łącznik od wahacza i drążka stabilizatora. Niekiedy taka naprawa związana jest z rozcięciem śrub łącznika, gdyż w przeciwnym razie ich wymiana może być niemożliwa. Jest to zauważalne szczególnie w autach starszych, takich jak . Założenie nowych części odbywa się w odwrotny sposób, jak ich demontaż.
Brak reakcji na podobną usterkę może skutkować zmniejszoną przyczepnością kół do podłoża, awarią innych elementów amortyzatora oraz ograniczonym bezpieczeństwem podczas skrętów auta.