Mechanizm rozrządu co w silniku piszczy

Jeżeli zawodzi silnik to samochód staje się praktycznie bezużyteczny. Jego wymiana wiąże się zazwyczaj z ogromnymi kosztami, więc powinno się o niego dbać. Należy pamiętać nie tylko o regularnej wymianie zużytego oleju oraz filtrów, ale również o serwisie.

O serce auta trzeba dbać regularnie

Z reguły im nowszy oraz droższy samochód tym bardziej się o niego troszczymy niestety wiąże się to również tym, że takie auto posiadają droższe auto części. Zazwyczaj przestrzegamy wyznaczonych terminów przeglądów oraz wymian zużywających się części samochodowych. Jednak o silnik powinno się dbać zawsze, niezależnie od tego czy to nowy czy stary pojazd. Można powiedzieć, że jest to serce samochodu, które podobnie jak u człowieka, czasem szwankuje. Składa się on z licznych układów, które z kolei złożone są z jeszcze mniejszych części. Jednym z ważniejszych, o który trzeba szczególnie dbać jest mechanizm rozrządu.

Układ rozrządu znajduje się w każdym silniku tłokowym, niezależnie od tego czy jest on napędzany olejem czy benzyną. Jego główną rolą jest dostarczenie powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindra, umożliwiając zapłon. Dzięki niemu również spaliny zostają odprowadzone z silnika do kanałów wylotowych. Krótko mówiąc, bez sprawnie działającego rozrządu nie ma mowy o prawidłowej pracy „serca samochodu”.

Rozrząd to najważniejsza część silnika

Najczęściej spotykaną awarią jest zerwanie lub zsunięcie się paska rozrządu. Ten element odpowiada za przekazanie energii z koła pasowego wału korbowego na wałki rozrządu. Dzięki temu praca zaworów i tłoków w silniku jest zsynchronizowana. Pasek rozrządu jest wykonany z wysokiej jakości materiałów, zazwyczaj więc pełni swoją funkcję przez lata. Jednak jak wiele części samochodu jest poddawany nie tylko różnym siłom, ale też zmiennym warunkom atmosferycznym. Jeżeli zaczyna piszczeć to jego awaria jest tylko kwestią czasu.

Sama wymiana paska rozrządu jest dość tania i łatwa, może to zrobić każdy mechanik. Gorzej jeżeli zerwie się on lub zsunie w czasie jazdy. Zazwyczaj to poważna awaria, gdyż dochodzi do zderzania się ze sobą zaworów oraz tłoków w silniku.  W najlepszym wypadku wymienić wystarczy głowicę wraz z zaworami. Jednak często potrzebny jest drogi remont lub wymiana całego silnika.

Tania wymiana vs droga naprawa

Niedomagania paska rozrządu oraz innych nieprawidłowych dźwięków, nie należy lekceważyć. Nie zależnie od wieku auta, warto przynajmniej co pięć lat dokonywać serwisu silnika. Najlepiej jeżeli wykona go profesjonalny mechanik, niż postronna osoba, ponieważ istnieje wiele typów rozrządów. Koniecznie należy pomyśleć o wymianie paska w momencie zakupu używanego samochodu, nawet jeżeli poprzedni właściciel zapewnia, że jest on zupełnie nowy. Cena tego elementu silnika zamyka się w zazwyczaj w kilkuset złotych, natomiast poważna naprawa silnika to już koszt ponad tysiąca złotych, dlatego należy odwiedzić sklep motoryzacyjny i porównać ceny w sklepach internetowych, gdyż czasem można spotkać tańsze czesci samochodowe.